Døde dyr ikke påkrevet

Et nytt registreringssystem for nyoppdagete arter, ZooBank, kan redusere faren for forfalskede funn. Men ny oppmerksomhet rundt en ofte glemt og misforstått regel, om at arter kan registreres uten å framvise et dødt eksemplar, får forskere til å frykte enda flere svindeler.

Et globalt og nettbasert registreringssystem for nye arter, ZooBank, gikk online sist uke. Mange mener systemet vil hindre fremtidige tilfeller av den typen vi fortalte om i artikkelen «Falske fugler», om ornitologen Richard Meinertzhagen, som midt i forrige århundre forfalsket kanskje tusenvis av funn av sjeldne fugler fra store deler av verden.

Forskere kan nemlig abonnere på nyheter innen sine taksonomiske spesialiteter, og vil få beskjed hver gang det gjøres et funn som interesserer dem.

Rapporter om oppsiktsvekkende, og kanskje ikke helt renhårige, oppdagelser vil følgelig straks presenteres for dem som er best kvalifiserte til å vurdere dem.

Men arbeidet med det nye registreringssystemet har blottlagt en del usikkerhet med hensyn til hvilke regler som egentlig gjelder for å kunne registrere en ny art, kan New Scientist fortelle.

Trenger man for eksempel å fysisk kunne fremvise et dødt eller levende eksemplar av dyret?

Slett ikke, sier eksperter New Scientist har snakket med. Det holder med en DNA-prøve eller til og med et bilde.

Misforståelsen har vært til hinder i arbeidet med å kartlegge verdens artsmangfold.

Det oppdages et sted mellom 15 000 og 20 000 nye arter årlig. Hva skal til for å gjøre dem godkjent, rent vitenskapelig?

New Scientist kan for eksempel fortelle om indiske forskere som oppdaget en ny ape, Macaca munzala (se ingressbildet), og lenge trodde de måtte skyte en av dem for å få oppdagelsen godkjent i International Journal of Primatology. Biologene ble svært lettet, da de fikk høre at de slett ikke trengte å drepe noen av de sjeldne og utrydningstruete dyrene.

Men, sier andre forskere. Hvis det holder med å vise et bilde av dyret, hvilke muligheter åpner ikke dette for digitale forfalskninger?

Heldigvis er teknologien i dette tilfellet snart på de godes side, som forskning.no nylig kunne fortelle om i artikkelen om digitale vannmerker , som kan avsløre når et bilde er digitalt manipulert.

Det meldes at nye og klarere regler for nye arter vil komme i 2008, ved 250-årsjubileet for systemattikkens far, den svenske biologen Carl von Linne.