Samarbeid kuttet byggetid

I tre veiprosjekter som testet ut modellen offentlig-privat samarbeid (OPS), ble byggetiden betydelig kortet ned. Gjennomføringen ble også karakterisert som mer rasjonell.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det går frem av en ny evaluering utført av Transportøkonomisk institutt (TØI) og Dovre International.

Men de positive effektene til tross; det ble ikke funnet grunnlag for å si at prøveprosjektene ga vesentlige besparelser i byggekostnadene, skriver TØI på sin nettside.

OPS-modellen innebærer i praksis at et privat selskap står for finansiering, utbygging, drift og vedlikehold av veiene innenfor en bestemt periode.

Evalueringen som nå ligger på bordet skal være en del av regjeringens grunnlag for arbeidet med Nasjonal transportplan 2010-2019. Denne skal etter planen legges frem som stortingsmelding mot slutten av neste år.

Trafikantenes nytte

- (…) Jeg er opptatt av at vi bruker samfunnets midler mest mulig rasjonelt, og ser på rapporten som et nyttig innspill i arbeidet med den kommende Nasjonal transportplan, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete, i en pressemelding.

To av prøveprosjektene som er evaluert er E39 Klett-Bårdshaug og E39 Lyngdal-Flekkefjord. Her opplevde man en vesentlig reduksjon i byggetiden, noe som har betydd at trafikantene kunne ta veien i bruk ett til to år tidligere enn beregnet.

Dette øker igjen trafikantenes nytte av prosjektene med 10-15 prosent i kontraktsperioden på 25 år, skriver TØI videre.

E18 Grimstad-Kristiansand er det tredje prosjektet som er evaluert, og dette planlegges ferdigstilt i 2009.

Les mer:

TØI: OPS fører til mer effektiv ressursutnyttelse.

Referanse:

Knut Sandberg Eriksen, Harald Minken, Glenn Steenberg, Thorleif Sunde, Karl-Erik Hagen: Evaluering av OPS i vegsektoren. Dovre International AS, Transportøkonomisk institutt. TØI rapport 890/2007

Powered by Labrador CMS