Berøringsskjerm i bil stjeler mye oppmerksomhet fra den som kjører.
En ny studie viser at oppmerksomhet fra trafikken er borte i 16 sekunder når vi plotter inn en adresse i navigasjonssystemet på bilen.
De som utformer interiøret i nye biler, der flere og flere funksjoner blir lagt over til en skjerm, tar ikke hensyn til hvordan hjernen vår fungerer. Det sa professor emeritus i biologisk psykologi Kenneth Hugdahl nylig på Hjernehelsekonferansen 2024.
Hjernen tar inn informasjon i tur og orden
Hjernen vår bearbeider ikke informasjon parallelt. Den tar for seg informasjon i tur og orden, forteller hjerneforskeren.
Derfor er utsagnet «å ha to tanker i hodet samtidig», ikke korrekt. Det betyr at det ikke er mulig å ha oppmerksomheten din både rettet mot trafikksituasjonen og det som skjer på skjermen.
– I en brøkdel av sekund kan du komme i en katastrofal situasjon, sier Hugdahl.
Ba folk løse oppgaver på skjermen
Sintef og Nord universitet har gjort den nye studien på oppdrag fra Trygg Trafikk.
Forskerne viser der hvor lang tid det tar å utføre oppgaver på berøringsskjerm mens vi kjører.
Ved hjelp av et kamera har de registrert bruk av blikket og fordeling av oppmerksomhet hos 44 førere som brukte en berøringsskjerm mens de kjørte.
Testpersonene fikk oppgaver de skulle løse ved å bruke touchskjermen.
Studien viser at det å taste inn en adresse mens du kjører og å finne en musikk-kanal, er mest krevende.
Kjører i blinde
Blant oppgavene som skulle løses, var å endre temperatur, finne musikk, bytte radiokanal og bruke navigasjonssystemet.
Å taste inn en adresse i navigasjonssystemet, var aller mest utfordrende. I gjennomsnitt brukte førerne rundt 16 sekunder på dette.
Å finne musikk stjal også mye oppmerksomhet. I snitt brukte de rundt ti sekunder på dette.
– Når du tar blikket bort fra trafikken, kjører du i praksis i blinde. Så jo lengre tid oppgaven tar, jo lenger har du kjørt med bind for øynene, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
Annonse
Det finnes få studier av hva skjermbruk gjør med bilførerens oppmerksomhet, og mange av dem har vesentlige begrensinger, for eksempel små utvalg. Det forteller Kjell Vegard Weyde, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI)
Støtter funnene
Ut fra den forskningen som fins, støtter Weyde funnet om at bruk av skjerm i bil kan påvirke oppmerksomheten negativt.
TØI har gjort en studie der deltakerne kjørte med eye-tracking-briller og utførte oppgaver på skjerm, som å justere temperatur og frontvifte. De gjorde også noen mer avanserte oppgaver på skjerm.
– Alle deltakerne så vekk sammenhengende i minst to sekunder ved minst én anledning, forteller Kjell Vegard Weyde, forsker ved TØI.
Dette gjaldt også for de enkle oppgavene, som når de justerte temperatur og frontvifte.
Et tidligere forskningsfunn viser at det å se bort fra veien sammenhengende i mer enn to sekunder, er forbundet med en dobling av nesten-krasj eller krasjsituasjoner, forteller Weyde.
– I vår pilotstudie erfarte vi også at flere syntes at det var vanskelig å vite om det de skulle gjøre på skjermen, faktisk ble utført. De måtte sjekke en ekstra gang for å få bekreftet dette.
Utfordrende å flytte oppmerksomhet
Trenden med å flytte mer og mer av funksjonen i bilen over på skjerm, gjør hjerneforsker Kenneth Hugdahl urolig.
– Dette har særlig konsekvenser for oss som er eldre, sier han.
Det er ikke nødvendigvis sånn at ikke eldre klarer å bruke disse funksjonene, men det går langsommere, mener han.
Annonse
– Det tar lengre tid for oss å flytte oppmerksomheten fra skjermen og til trafikksituasjonen, og vi trenger også lengre tid til å styre motorikken. Den tiden kan være helt avgjørende om for eksempel et barn skulle løpe ut i veien.
– Hva vil du anbefale at eldre som skal kjøpe seg ny bil, skal være spesielt oppmerksomme på?
– I fare for at Elon Musk tar meg i nakken nå, så vil jeg si: Tenk deg om før du kjøper deg en Tesla som første elbil. De har gått aller lengst i å endre funksjonen i en bil.
Innlærte vaner
Det er ikke bare at funksjonene flyttes til skjerm som kan skape distraksjon. Også det å flytte tradisjonelle funksjoner til et annet sted i bilen kan være utfordrende for oppmerksomheten, mener Hugdahl.
I Teslas nyeste modeller er den tradisjonelle blinklyshendelen borte og erstattet med knapper på rattet.
Her kommer det med innlærte vaner inn, mener hjerneforskeren.
– Vi er veldig vant til at blinklys er på en hendel. Når noe som er så innlært, blir endret, vil det ta lang tid å lære seg at funksjonen sitter et annet sted. Særlig for eldre.
Hugdahl mener at denne delen av befolkningen som oftest blir glemt når det utvikles nye produkter.
– Yngre, som er vokst opp med digitale skjermer, har bedre forutsetninger for å skifte oppmerksomheten mellom trafikken og skjermen. Men denne evnen svekkes med alderen. Det blir interessant å se om de vil ha bedre forutsetninger for å takle skjerm i trafikken når de en gang blir gamle, sier Hugdahl.
Kjell Vegard Weyde ved TØI bekrefter at forskningen tyder på at eldre førere synes å bruke mer mental kapasitet på å navigere på skjermen i bilen enn yngre førere.
Annonse
Han minner om at biler i økende grad blir utstyrt med avanserte førerstøttesystemer, som for eksempel adaptiv cruise control (ACC) som automatisk justerer bilens fart for å opprettholde en trygg avstand til bilen foran.
Nye biler har også ofte lane keeping assist, som aktivt kan korrigere styringen for å hjelpe føreren med å holde seg i riktig kjørefelt.
Brukt riktig, vil slike systemer kunne bedre trafikksikkerheten, mener Weyde.
– Men det er forskning som tyder på at enkelte kan ha for stor tillit til slike avanserte systemer. Man tenker at bilen passer på og gjør mye av kjøringen selv og at man derfor kan gjøre mer av andre oppgaver som ikke er direkte relatert til kjøringen, som det å trykke på skjermen.
Ser mer på skjermen
Mye tyder altså på at når kjøringen blir mer automatisert, øker risikoen for at oppmerksomheten blir redusert. Studier har undersøkt dette direkte, forteller han.
I et eksperiment undersøkte forskere blikkatferd hos deltakere som kjørte både med og uten adaptiv cruise control.
Resultatene viser at folk ser mer og i lengre perioder på skjermen i bilen når de samtidig kjører med ACC enn de gjør når de kjører manuelt.