Tenk bare på hvor mange flere biler, motorsykler og andre
kjøretøy som ruller rundt på veiene nå enn for 50 år siden.
Forskere har anslått at trafikken mer enn firedoblet seg på
denne tiden. Hvis utviklingen fra 1960-tallet hadde fortsatt, ville stadig
flere ha dødd i trafikken.
Det skjedde ikke.
Istedenfor har sjansen for å bli drept i en trafikkulykke
stupt. Risikoen har blitt 70 prosent lavere for nesten alle trafikanter.
Flere kjøretøy på veien trenger altså ikke å bety flere
ulykker, påpeker Elvik.
Annonse
– Det viser jo det at man kan løsrive disse tendensene fra
hverandre, sier trafikkforskeren.
Tryggere for syklister og fotgjengere
For å kunne sammenligne tallene over tid, justerte forskeren dem.
Dødstallene for syklister ble for eksempel delt på summen av
hvor langt nordmenn syklet det året.
Og slik har dødstallene for andre trafikanter
også blitt delt på hvor mye nordmenn har kjørt eller gått.
Slik ser de justerte tallene ut for motorsykkel, sykkel, fotgjenger og bil:
Grafen viser at det aldri har vært de som sitter i bil som
har vært mest utsatt. Heller ikke nå.
Fotgjengere og syklister har fortsatt større risiko for å dø
enn de som sitter i bil. Men også disse er mye tryggere enn før.
For motorsykkel, som selv i dag er betydelig farligere enn de
andre fremkomstmidlene, har nedgangen vært formidabel.
Sikkerhetsbelter, fotobokser og bremsesystemer
Så hva er årsakene til at det har blitt så mye tryggere å
kjøre, gå og sykle?
Flere titalls endringer har vært med på å redde liv, mener
Elvik.
Annonse
Han trekker frem noen.
Et digitalt register for trafikkulykker kom i 1968.
Da kunne myndighetene oppdage strekninger, svinger og kryss der ulykker ofte skjedde.
Sikkerhetsbelter i forsetene ble påbudt i 1971.
Og i 1979 måtte du også bruke dem for ikke å få bot.
Fotobokser ble montert langs veiene i 1987. Det senket farten.
Veinettet har gradvis blitt tryggere med bedre merking,
flere midtrabatter og et større motorveinett.
Bilene er også mye tryggere enn før, både for de som sitter
inni og de som går eller sykler i nærheten.
– Det har jo skjedd voldsomt mye de siste årene, med
elektronisk stabilitetskontroll, forskjellige bremsesystemer og kollisjonsputer
kom jo fra 1990-tallet. Og der fortsetter jo utviklingen mer i retning av selvkjørende
biler, sier Elvik.
Skadde i trafikken får også trolig bedre hjelp av
helsevesenet nå enn før.
Geir Martin Pilskog ved Statistisk sentralbyrå har god
oversikt over transportstatistikk.
– Jeg er enig med Elvik i at det er flere
årsaker til nedgangen, sikrere biler og veier, bedre trafikkopplæring og
akuttmedisin, skriver Pilskog til forskning.no.
Han har lest den nye studien. Han bekrefter en svakhet Elvik selv trekker frem.
Nemlig at antallet kilometer motorsyklister kjører, er vanskelig å måle.
Selve studien har ingen betydelige svakheter, skriver Pilskog. Allikevel mener han heller ikke at den tilfører noe nytt.
Annonse
– Det høres jo litt rart ut
For Elvik er utviklingen til fotgjengerne et oppsiktsvekkende funn i studien hans. Altså at de gående har fått en mye tryggere hverdag i trafikken.
Ikke bare er det mye mindre sjanse for å bli drept når man
reiser til fots. Andelen av trafikkulykker som ender med dødsfall for
fotgjengere, har også stupt.
– En menneskelig kropp ser jo ikke noe annerledes ut nå enn
den gjorde for tusen år siden, for å si det sånn, så at den skulle tåle noe mer
nå enn før, høres jo litt rart ut, sier Elvik.
Likevel kan det finnes naturlige forklaringer på nedgangen.
Moderne biler kan ha design som skåner gående i en kollisjon, fartsgrensen er lavere mange steder og altså at helsehjelpen kan ha blitt bedre.
Motorsyklister har endret seg
For motorsykler kan de som sitter oppå, være noe av forklaringen på nedgangen.
– Den gangen så var det i større grad enn nå et kjøretøy for
unge førere. Mens i dag er tung motorsykkel et slags hobbykjøretøy for godt
voksne gubber på 50 og 60 år, sier Elvik.