Ny studie: Aldri nok voksne i barnehagen for de minste
For de minste ble bemanningsnormen aldri oppfylt. For de større barna ble normen oppfylt i to timer i løpet av en hel dag – men bare på avdelinger med ekstra bemanning.
Ifølge bemanningsnormen skal det være én voksen per tre barn under tre år. Den normen ble aldri oppfylt i barnehagene som var med i en ny norsk studie.(Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad/NTB)
I norske barnehager skal det være én ansatt per tre barn
blant de minste og én ansatt per seks barn som er over tre år. Nesten
alle norske barnehager oppfyller denne bemanningsnormen.
Men ifølge en
ny studie når ikke bemanningsnormen barna. Heller ikke i barnehagene som hadde noe som kalles styrket bemanning - i dette tilfellet en ekstra ansatt som var knyttet til en avdeling.
Forskerne har samlet inn data fra alle barnehagene i en
kommune:
Det var uansett aldri nok voksne inne hos de minste
barna, ut fra bemanningsnormen.
Det var heller ikke
nok voksne inne hos barna som var over tre år.
Bare på avdelinger med styrket bemanning opplevde de større barna full
bemanning på sin avdeling. Dette gjaldt imidlertid kun i to timer i løpet av
dagen, mellom klokka 9 og 11.
– Et alvorlig bilde
– Feltet har jo sagt fra om dette i mange år. De
roper høyt om at de er presset, sier Karin Hognestad, som har gjort den nye
studien.
Hognestad er professor ved Universitetet i Sørøst-Norge, der
hun blant annet forsker på kvalitet i barnehagen.
Også tidligere forskning har funnet ut at bemanningsnormen ikke
fyller avdelingene med voksne.
– Men det er jo oppsiktsvekkende når vi ser at
avdelingene som ikke har styrket grunnbemanning, faktisk aldri oppfyller
bemanningsnormen inne på avdelingene, sier Hognestad.
– Jeg synes det er et alvorlig bilde.
– Hele dagen er viktig for barna
Ansatte i barnehagen har mange arbeidsoppgaver som de må
løse utenfor avdelingene: oppfølging av foreldre, samarbeidsmøter, pauser og
forberedelser av aktiviteter.
– Dette er ikke en kritikk av dét, presiserer
Hognestad.
De ansatte er flinke til å samle
ressursene i kjernetida, mellom klokka 9 og 11, påpeker professoren. Mange fikk også til
god bemanning mellom 13 og 15.
– Men hele dagen er viktig for barna. Det kommer
tydelig fram her at vi ikke har nok personale i barnehagene til å ivareta den
pedagogiske profilen som vi ønsker å ha i Norge. Og det er heller ikke nok
personale til å være nær nok i sårbare situasjoner gjennom hele dagen.
Politikerne må sørge for midler til mer personale i barnehagene som kan arbeide direkte opp mot barna, mener professor Karin Hognestad.(Foto: Privat)
Færrest ansatte morgen og ettermiddag
Dataene i studien er samlet inn fra rundt 20 avdelinger i
én kommunes barnehager. De ansatte har registrert antallet ansatte som har vært
inne på avdeling med barna i en periode om høsten og en periode om vinteren.
Ifølge Hognestad er kommunen representativ. Vi kan altså
anta at det forskerne finner her, finner de i resten av Norge også.
Annonse
Bemanningen er lavest om morgenen og på ettermiddagen.
– Det er også da det er færrest barn, så det er
ikke så rart, kommenterer Hognestad.
Men det er problematisk likevel, mener hun.
Sårbart tidspunkt
For barna er levering om morgenen en særlig sårbar
situasjon.
– De skal takle overgangen fra hjem til barnehage og bli tatt imot på en trygg måte og få hjelp og støtte inn i
barnehagefellesskapet om morgenen.
Ettermiddagen er viktig med tanke på kontakten
med foreldrene.
– Det er da kunnskap og
informasjon mellom barnehagen og foreldrene kan utveksles, påpeker Hognestad.
– Barna er dessuten slitne på slutten av dagen. De
trenger et fang, de trenger nærhet og omsorg. Og kanskje de trenger oppfølging
i lek på en annen måte, fordi de er slitne.
Stadig flere barn har dessuten stadig lengre dager i
barnehagen, det viser SSBs statistikk på feltet. Da øker presset også i de tidlige og sene timene.
– Barnas oppholdstid har økt uten at dette blir
kompensert tilstrekkelig, sier Hognestad.
Ifølge professoren er vi blitt vant til å tenke at det ikke
kan være mange ansatte gjennom hele dagen, og særlig om morgenen og ettermiddagen.
Annonse
– Men at vi godtar at det er færre på jobb da, er veldig uheldig.
Den svarte linjen viser full bemanning, som altså bare nås mellom klokka 9 og 11. Den mørke søylen viser barnehager med styrket bemanning. En ekstra ansatt hjelper på, men ikke nok til å oppfylle bemanningsnormen.(Graf: Karin Hognestad/Bemanning på avdelingen i barnehagen: Hvor mange er til stede og når?/Norsk pedagogisk tidsskrift)
I annen forskning, som ennå ikke er publisert, finner Hognestad
at mange ansatte i barnehagen er alene sammen med en stor gruppe barn over lang
tid – fra én time og opp mot to timer.
– Det er et reelt behov for flere ansatte i norske
barnehager, slår Hognestad fast.
– Hvis det skjer noe uforutsett så må man være
flere på jobb. Jeg tenker at vi ikke skal finne oss i at ansvaret for en stor
gruppe barn hviler på én voksen alene.
– Foreldre er også stort sett fornøyde, selv om de
heldigvis begynner å bli litt kritiske til bemanningssituasjonen, sier
professoren.
At mange er så fornøyde, handler om ansatte som strekker seg
langt for at barna skal ha gode dager i barnehagen, tror Hognestad. Men også
dette har en pris.
– Jeg tenker at det kan forklare noe
av det høye sykefraværet vi ser i sektoren.
Store endringer på 20 år
Barnehagen sånn den er i dag er relativt ny, ifølge Hognestad. Og den har vært preget av mye endringer de siste tiårene.
Barnehagereformen som kom i 2003, ga lovfestet barnehageplass
til alle barn fra ett til fem år. Det har blitt flere barnehager og betydelig flere
barn i barnehagen, særlig blant de minste. Den nevnte bemanningsnormen ble vedtatt i 2018.
Annonse
Studier som har sett på kvaliteten i norske barnehager, finner at den er sånn
omtrent middels.
– Forventningene til barnehagen er så høy, og vi
vil så mye med barnehagen. Men det er på tide å innse at vi må ruste den til bedre å være i stand til å løse sitt samfunnsoppdrag, sier Hognestad.
– Skremmende
– Det
er særlig skremmende at det ikke er nok voksne hos de små under tre år, sier
Ellen Os.
Os er professor ved OsloMet og har forsket på kvalitet og
organisering i barnehagen i over 20 år.
– Vi
har vært ute i barnehager siden begynnelsen av år 2000, og vi har sett de samme tendensene
generelt i barnehager. For få ansatte. Morgen og ettermiddag er særlig sårbare,
gjerne med en ansatt som er alene med alle ungene som måtte være der. Det er
problematisk.
Skuffende om ekstra bemanning
Os synes Hognestads funn om effekten av ekstra bemanning er nedslående.
– Det
er veldig skuffende at Hognestad finner at heller ikke forsterket bemanning
hjelper, sier Os.
Selv har hun snakket med barnehager som har opplevd at en
ekstra ansatt hjelper.
– Jeg
må si jeg stusser litt når ikke forsterket bemanning hjelper noe. Det kan
jo være en mulighet for at barnehagen ikke klarer å organisere arbeidet godt
nok, at de har for mange oppgaver de skal gjøre. Eller at de likevel er så få
at de ikke klarer å dekke hele dagen.
Os og kollegaer har selv
konkludert i forskning med at nok ansatte hos barna hele
dagen er nøkkelen til en bedre barnehage.
Annonse
– Men
det er ikke nok med nok folk heller, påpeker hun.
– De
må også være dyktige. Det er det barnehagelærere sier i undersøkelser vi har gjort.
Anbefaler full bemanning i hele åpningstiden
Katrine Vellesen Løken er professor i økonomi ved Norges
Handelshøyskole. For to år siden ledet hun en ekspertgruppe som skulle se på hvordan
barnehager, skole og SFO kunne bidra til at barn har like muligheter, uavhengig
av bakgrunnen sin.
For å øke kvaliteten i norske barnehager, anbefalte
ekspertgruppen blant annet å styrke kompetansen hos de ansatte og full
bemanning i hele barnehagens åpningstid.
For å ha god kvalitet i barnehagen hele dagen, anbefaler professor Katrine Vellesen Løken full bemanning til enhver tid, også morgen og ettermiddag.(Foto: NHH)
Den lave bemanningen får konsekvenser for barna, ifølge Løken.
– Barna er avhengige av at voksne er til stede for
å se dem, snakke med dem og følge opp når utfordringer melder seg – som jo kan
skje når som helst på dagen.
Akkurat som Hognestad, peker også Løken på at lav bemanning om morgenen og om ettermiddagen gir lite tid til å utveksle informasjon og
samarbeid med foreldre. Dette går særlig ut over foreldre og barn som har ekstra
utfordringer.
Det at det kan være færre barn tidlig og sent, bør ikke ha
noe å si, mener Løken.
– Det vil jo uansett variere mellom barnehager og
over tid. Det kan heller gi barnehagene mulighet til å yte enda bedre kvalitet
for dem som er igjen.