Små barn kan lære seg positive strategier

Det kan være lurt å være tidlig ute med å vise barna hvordan de snur noe negativt til positivt. Selv barnehagebarn forstår at positive tanker kan gjøre at vi føler oss bedre.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke bare høyt tempo på leken, men også på utviklingen av hva barn vet og forstår om tanker og følelser i 5-10 års alderen. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Det viser funn som forskere tilknyttet Jacksonville University og University of California USA nylig har publisert i tidsskriftet Child Development.

Barns kunnskap om hvordan tanker påvirker følelser utvikles i høyt tempo i alderen 5-10 år.

Psykologene Christi Bamford og Kristin Hansen Lagattuta viser nå at barn allerede fra 5-års alderen forstår at positive tanker kan få en person til å føle seg bedre i en negativ situasjon.

Tidligere har forskere ment at bevisstheten rundt dette først inntreffer når barnet er 7-8 år.

Foreldres viktige rolle

Foreldre har betydelig påvirkningskraft også på dette feltet, ifølge studien. Voksnes optimisme spiller en rolle for barnas forståelse av mentale strateger. 

- Det sterkeste kjennetegnet på om et barn har kunnskap om fordelene med positiv tenkning, ved siden av alder, er ikke barnets egne følelser av håp og optimisme.

- Det er foreldrene, sier Bamford i en pressemelding fra Society for Research in Child Development .

- Kort fortalt bør foreldre tenke hvordan de kan være rollemodeller for å se positivt på ulike situasjoner, fortsetter hun.

Fikk høre fortellinger

Forskerne gjorde eksperimenter med 90 barn i alder 5-10 år. De fikk høre seks fortellinger som også var illustrert med bilder.

De to hovedpersonene i historiene opplevde blant annet å få et nytt kjæledyr (positivt), søle melk (negativt) og hilse på en ny lærer (tvetydig).

Barna i forsøket ble bedt om å vurdere og forklare følelsene til personene i historiene.

Forskerne gjorde en separat kartlegging av optimisme-nivået hos barna og foreldrene deres.

Hva de voksne gjør

Barn helt ned i femårsalderen klarte å forutsi at en person ville føle seg bedre av å tenke positive tanker framfor negative, i situasjoner som var nøytrale eller tvetydige.

Samtidig viser studien at barna hadde størst vansker med å forstå hvordan positiv tenkning kan gi en mental dytt i baken i en vanskelig situasjon. For eksempel hvis barnet har falt og slått seg.

I mestringen av negative hendelser, var foreldrenes syn på situasjonen den viktigste faktoren for barnets forståelse av positiv tenkning.

Referanse:

Looking on the Bright Side: Children’s Knowledge About the Benefits of Positive Versus Negative Thinking. Christi Bamford, Kristin Hansen Lagattuta. Article first published online: 21 DEC 2011. DOI: 10.1111/j.1467-8624.2011.01706.x Sammendrag her

Powered by Labrador CMS