Gode hjelpere er babyens favoritt

Spedbarn foretrekker folk som hjelper andre, fremfor de som er passive eller rett og slett står i veien og hindrer noen.

Det rapporter forskere fra Yale University, USA i den nyeste utgaven av tidsskriftet Nature.

Selv når det lille vidunderet knapt har lært å krabbe, og bare babler uforståelig i vei, kan krabaten vurdere andres intensjoner - om de er vennligsinnede eller ikke.

Den sosiale intelligensen er med andre ord i full gang med å utvikle seg. Forskerne viser i studien at babyer allerede ved seks måneders alder kan skille mellom hjelpsomme og lite hjelpsomme folk.

Her kan du se animasjonene Yale-forskerne benyttet seg av; Sosial Evaluation By Preverbal Infants.

- Studien støtter synet om at evnen vår til å vurdere personer er en biologisk tilpasning, at den er universell og ikke-innlært, sier forfatterne bak studien.

Tre eksperimenter

Forskernes arbeid inkluderte til sammen 28 babyer på seks og ti måneder, som fikk sine preferanser karlagt ved at forskerne videofilmet hvilke figurer barna strakk seg etter.

I det første eksperimentet satt spedbarna på foreldrenes fang, mens de så en videosnutt om en storøyd trefigur,”klatreren”. “”Klatreren” hviler seg ved foten av en bakketopp etter å ha mislyktes i flere forsøk på å komme seg til topps.

“Klatreren” har både fått hjelp av en rektangulær figur som dytter bakfra, men er også blitt hindret av en firkantet sak som dytter den ned.

Forskerne målte deretter barnas holdninger til hjelperen og den uvennlige, ved å se hvem de strakk seg etter. 14 av 16 babyer på ti måneder foretrakk hjelperen. Blant de seks måneder gamle var alle samstemte: hjelperen var favoritten.

Rett og galt

Et eksperiment nummer to eliminerte ifølge studien muligheten for at barna valgte figur utfra retningen disse beveget seg i.

Og; i et tredje eksperiment viste det seg at spedbarna som både var seks og ti måneder gamle foretrakk en hjelper fremfor en nøytral figur. De foretrakk videre en nøytral fremfor en som representerte en hindring.

Babyenes tidlige evner til å vurdere andres intensjoner, kan fungere som et startskudd til senere å utvikle resonnementer rundt moral og hva som er rett og galt, ifølge forskerne.