Norskeksamen på videregående skole: Stryk kan få langsiktige konsekvenser for ungdom, ifølge en ny studie fra Folkehelseinstituttet.(Foto: Shutterstock / NTB)
Unge som strøk på eksamen, hadde høyere risiko for psykiske plager og stoffmisbruk
De som strøk på avsluttende eksamen på videregående, gikk oftere til fastlegen med psykiske plager senere, viser studie. De hadde også lavere sannsynlighet for å fullføre videregående og ta høyere utdanning.
For mange er eksamen ensbetydende med stress, søvnvansker og
vondt i magen.
Unge elever og studenter kjenner på frykt og uro for å dumme
seg ut, for å stryke eller ikke mestre situasjonen, ifølge denne
saken på forskning.no.
Nå viser en ny studie fra Folkehelseinstituttet (FHI) at det å stryke på eksamen
siste året på videregående, kan få alvorlige konsekvenser for ungdommene.
De som strøk, hadde 21 prosent større sannsynlighet for å
oppsøke fastlege på grunn av psykiske plager enn dem som fikk karakter
2.
Studien ble nylig publisert i det vitenskapelige
tidsskriftet Child
Development.
– Dette kan skyldes at studentene som stryker det siste året, ofte
faller bak medstudenter med minst ett år. Dette kan bidra til en økt belastning
på deres mentale helse, sier forsker Kathryn Christine Beck i en pressemelding
fra FHI.
Hun er en av forskerne bak den nye studien.
Hun og kollegaene så på elever som hadde oppsøkt fastlegen
etter at de strøk på norskeksamen på videregående. Det gjaldt psykiske plager
som for eksempel stress, angst, depresjon og søvnproblemer, men også misbruk av
stoffer som alkohol, narkotika og medisiner.
Tok sjeldnere høyere utdanning
Forskerne fant også en sammenheng mellom det å stryke og det
å ikke fullføre videregående skole.
Karakterskalaen på videregående skole
Karakteren
1 uttrykker at eleven har svært lav kompetanse i faget
Karakteren
2 uttrykker at eleven har lav kompetanse i faget
Karakteren
3 uttrykker at eleven har nokså god kompetanse i faget
Karakteren
4 uttrykker at eleven har god kompetanse i faget
Karakteren
5 uttrykker at eleven har meget god kompetanse i faget
Karakteren
6 uttrykker at eleven har svært god kompetanse i faget
Kilde: Udir
Ungdommer som strøk, hadde 57 prosent redusert sannsynlighet
for å fullføre videregående skole selv fem år etter eksamen, sammenlignet med dem som fikk karakteren 2. Dette til tross for at alle fikk muligheten til å ta
eksamen på nytt.
Det var også mindre sannsynlig at de tok høyere utdanning
innen fem år etter eksamen.
– Konsekvensene for frafall og videre utdanning er spesielt
bekymringsfulle ettersom disse ungdommene kan ha færre muligheter når de skal ut i
arbeidsmarkedet uten å ha fullført videregående skole, sier Beck i pressemeldingen.
Stryker oftere på skriftlig eksamen
Det er ikke likegyldig hva slags eksamen elevene kommer opp
i, ifølge forskere ved Statistisk sentralbyrå (SSB).
I 2019 undersøkte de konsekvensene av å bli trukket ut til
skriftlig eksamen i forhold til muntlig eksamen i andreklasse på videregående
skole.
Det viser seg at de som måtte opp i skriftlig eksamen, hadde
mer enn 2,5 ganger så stor risiko for å stryke.
Annonse
– Å stå på eksamen er obligatorisk for å fullføre
videregående, og derfor har denne «uflaksen» med eksamenstrekningen langsiktige
konsekvenser for en gruppe svake elever, konkluderte forskerne Martin Eckhoff
Andresen og Sturla A. Løkken i SSB i denne
saken på forskning.no.
– Blant dem som stryker fordi de kom opp i skriftlig eksamen,
er det omtrent halvparten som fortsatt ikke har vitnemål fra videregående skole
når de er 25 år, sa Løkken den gangen.
Mulig å sammenlikne
Det er en grunn til at forskerne ved FHI sammenlignet elever som
strøk med elever som fikk karakteren 2. Det er nemlig viktig at de som var med i studien, presterte relativt
likt på skolen. Da handlet ikke forskjellene om andre ting, som for eksempel
evner i skolearbeid.
De fleste elevene hadde i tillegg lik familiebakgrunn, noe som
betyr at foreldrene hadde likt utdanningsnivå og innvandringsbakgrunn.
I observasjonsstudier slik som denne, er det ikke alltid lett å si noe om årsakssammenheng. Kan det for eksempel hende at elevene hadde dårlig psykisk helse fra før, og at dette var en av grunne til at de strøk på eksamen?
For å kontrollere for dette, så forskerne om det var noen forskjeller mellom eleven som strøk og de som fikk karakter 2 allerede tre årene FØR de gjennomgikk eksamen.
– Vi fant ingen signifikante forskjeller mellom
gruppene når det gjaldt sannsynligheten for å få en psykiatrisk
diagnose fra lege før eksamen, men observert en signifikant forskjell kun ett år etter
eksamen, skriver Beck i en epost til forskning.no.
De som vanligvis fikk gode karakterer
Beck og kollegaene undersøkte også elever som til vanlig hadde gode
karakterer i eksamensfag.
Når disse elevene først strøk på avsluttende eksamen, fikk
de enda større utfordringer med mental helse.
Blant elevene med standpunktkarakterer mellom 4 og 6, hadde
de som strøk, 81 prosent økt sannsynlighet for å besøke fastlege for psykiske
plager.
Annonse
– Disse studentene kan ha hatt høyere forventninger til å
prestere godt på eksamen, og det å stryke kan være et sjokk som fører til økte
psykiske plager, sier Beck i pressemeldingen.
18.052 elever
Forskerne brukte såkalt registerdata da de undersøkte
sammenhengen mellom ungdom som enten strøk på eksamen eller fikk 2 i karakter
og besøk hos fastlege for psykiske plager.
Til sammen var 18.052 elever inkludert i studien. Nesten
alle gikk opp til eksamen siste året på videregående mellom 2006 og 2018.
Av alle elevene inkludert i studien,
fikk nøyaktig 6,82 prosent en psykisk diagnose – uavhengig av karakter.
Forskerne sammenliknet dermed elevene
som fikk karakter 2 og 1, og som hadde svært lik familiebakgrunn og tidligere
skoleprestasjon.
21 prosent økning
Av de som fikk karakter 2,
fikk 7,8 prosent en psykisk diagnose. Og av de som strøk, fikk 9,4 diagnose.
Forskjellen på disse to tallene, er 1,6 prosentpoeng. Etter å ha tatt høyde
for familiebakgrunn og tidligere skole prestasjon, tilsvarer dette omtrent 21
prosent økning i sannsynlighet for en psykisk diagnose.
Det er dette tallet forskerne bruker når de skal beskrive hvor
mye høyere sannsynligheten er for å få en psykisk diagnose ved styrk på
eksamen.
– Beslutningstakere
som ønsker å forbedre ungdommenes mentale helse og redusere frafallstallene bør
utforske alternativer til bruk av eksamen som eneste avgjørende vurdering,
ifølge Beck.