Forskerne har undersøkt konsekvensene av å bli trukket ut til skriftlig eksamen i stedet for muntlig i andreklasse på videregående skole. (Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix)

SSB:
Skriftlig eksamen øker risikoen for å stryke

Å bli trukket til skriftlig eksamen øker risikoen for å stryke og gjør at svakere studenter ikke klarer å fullføre videregående skole, ifølge SSB-forskere.

– Dem som trekker skriftlig eksamen, har mer enn 2,5 ganger så stor sjanse for å stryke. Å stå på eksamen er obligatorisk for å fullføre videregående, og derfor har denne «uflaksen» med eksamenstrekningen langsiktige konsekvenser for en gruppe svake elever, konkluderer forskerne Martin Eckhoff Andresen og Sturla A. Løkken i Statistisk sentralbyrå (SSB).

– Blant dem som stryker fordi de kom opp i skriftlig eksamen er det omtrent halvparten som fortsatt ikke har vitnemål fra videregående skole når de er 25 år, sier Løkken.

Han og kollegaen har i en studie undersøkt konsekvensene av å bli trukket ut til skriftlig eksamen i stedet for muntlig i andreklasse på videregående skole.

De presiserer at «flinke» elever typisk velger andre fagkombinasjoner enn svakere elever og oftere fag som evalueres med skriftlige eksamen. Dermed kan man ikke direkte sammenligne de som kommer opp i skriftlig med dem som kommer opp i muntlig eksamen.

Forskerne har derfor i stedet sammenlignet studenter som kommer opp i samme fag, men med forskjellig eksamensform.

Powered by Labrador CMS