Vil ha klasserommene tilbake

Oslo (NTB): Forskere mener den gamle klasseromsundervisningen må tilbake i skolene for å rette opp igjen de dårlige resultatene til norske elever.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske elever har hatt en tilbakegang både innen lesing, matematikk og naturfag siden 2000, og ligger nå langt under OECD-gjennomsnittet.

Det viser resultatene fra den internasjonale sammenlignende undersøkelsen PISA 2006, som ble offentliggjort denne uken.

Nå tar flere forskere til orde for at den nye skolestrukturen, hvor de tradisjonelle klassene er byttet ut med gruppeundervisning i et mer åpent skolelandskap, er uheldig, og mener man må tilbake til klasserommene.

- Det skaper kaos. Elever vandrer rundt, og er ikke konsentrert om det de skal drive med, nemlig å lære, sier professor i pedagogikk Thomas Nordahl til NRK. Han støttes av skolehistoriker Alfred Oftedal Telhaug.

- Ved å innføre gammel klasseromsundervisning vil lærerne få tilbake sin tapte autoritet, og det vil bli klare strukturer og klare rammer, sier Oftedal Telhaug. I dag anses læreren kun som en rettleder, og elevene skal selv ta ansvaret for at de lærer.

- I dag arbeides det for lite intenst i timene. Vi kommer for sent i gang, det sluttes for tidlig, sier Oftedal Telhaug.

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) er imidlertid ikke enig i at løsningen er å vende tilbake til klasserommet. Han vil ha elevene i enda mindre grupper. Små grupper, der alle kan bli sett, og systematisk oppfølging av hver elev, er hans resept.

(NTB)

Powered by Labrador CMS