Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
VIDEO: For elever som er redde for å heve stemmen, redde for å snakke og redde for å bli lagt merke til, er det strevsomt å være en del av et fellesskap som stiller slike krav.
Stille og innadvendte elever trenger ekstra støtte fra læreren
Forskning viser lærernes beste strategier for å støtte de stilleste i klassen. Også de mest beskjedne kan klare å mestre skolehverdagen både faglig og sosialt.
Trygghet. Det er et stikkord som lærerne nevner i arbeidet med de stilleste elevene.
I et hvert klasserom møter elevene krav om aktiv deltakelse og muntlig aktivitet. Barna skal kunne presentere og snakke foran medelever og lærere, allerede fra første klasse og gjennom hele skolegangen.
Men, for elevene som er redde for å heve stemmen, redde for å snakke og redde for å bli lagt merke til, er det strevsomt å være en del av et fellesskap som stiller slike krav.
Mange lærere ønsker inderlig å hjelpe og støtte elever som viser slik atferd. Men hvordan gjør de det?
Lite norsk forskning på de stille
To forskere visste at det er forsket lite på de usynlige i klasserommet - de stille elevene.
Geir Nyborg og Liv Heidi Mjelve, begge førsteamanuensiser ved institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo, ville gjøre noe med dette. De søkte og fikk støtte fra Forskningsrådet til prosjektet Barn med stille og innadvendt atferd: Læreres tilnærminger i norsk grunnskole.

– Formålet med prosjektet er å dokumentere gunstige strategier som lærere bruker når de møter elever som strever med stille og innadvendt atferd.
– Det vil si elever som viser tilbaketrukkethet, innesluttethet eller sjenanse på en måte som kan hindre deres sosiale og skolefaglige læring og utvikling, forklarer Nyborg, som leder prosjektet.
Ekstra innsats fra lærerne
Liv Heidi Mjelve bekrefter at barn med stille, innadvendt atferd ofte opplever skolen som utfordrende.
I klasserommet stilles det krav om muntlig aktivitet, om å lese høyt for klassen, delta i gruppearbeid og holde presentasjoner.
Sosialt samspill med medelever er også vanskelig for denne gruppen.
– Forskning viser at flere barn med innadvendt atferd også har lavere skoleprestasjoner enn andre. Det kreves dermed ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at disse barna skal mestre skolehverdagen, sier hun.

Nyborg og Mjelve intervjuet erfarne lærere på barnetrinnet for å få innsikt i hvilke strategier de bruker for å hjelpe de stille elevene med å mestre skolehverdagen bedre.
Intervjuet elever og lærere
De observerte lærere mens de underviste i klasser der en eller flere elever hadde stille, innadvendt atferd. I åtte klasserom tok de feltnotater og korte videoopptak
En uke senere ble lærerne intervjuet igjen, og nå ville forskerne vite hvorfor de valgte visse strategier og hvordan disse virket på elevene.
Også elevene ble intervjuet om sine vansker, om lærerens strategier og om tanker og erfaringer knyttet til dette.
I tillegg gjennomførte forskerne tre fokusgruppeintervjuer med elleve erfarne lærere om deres arbeid med denne målgruppen.
Forskningen til Nyborg og Mjelve viser hvilke tilnærminger lærere benytter og kan benytte for å hjelpe de stille elevene til blant annet å bli mer muntlig aktive.
– Lærerne var spesielt opptatt av strategier for å skape trygghet slik at eleven tør å snakke, tør å svare på spørsmål, og tør å holde presentasjoner. De hadde imponerende mange gode og kreative tilnærminger for å skape trygghet og redusere engstelse hos disse elevene, sier Geir Nyborg.
Referanse:
Geir Nyborg mfl.: Teachers’ strategies for enhancing shy children's engagement in oral activities: necessary, but insufficient? International Journal of Inclusive Education, 2020. Doi.org/10.1080/13603116.2020.1711538
Les også disse sakene fra Universitetet i Oslo:
-
Hjerneforsker advarer mot ukritisk bruk av smertestillende opioider
-
Kvinner isoleres oftere enn menn under fengsling i Norge
-
Forskning møter barrierer: – Jeg er ganske bekymret over utviklingen
-
Slik kan sensorer fra smarttelefoner brukes til å ta bilde av antimaterie
-
Jordskjelv, snøskred og glass som knuser, har noe til felles
-
Digitale verktøy kan gi lærerstudenter bedre veiledning