Skolen har
alltid handlet om å ruste elevene for livet her og nå, men også for livet
utenfor skolen og i fremtiden.
Dette er gjort mer eksplisitt i det nye
læreplanverket. Der har livsmestring blitt løftet opp som et tema.
Hvordan står det egentlig til med pandemibarna?
Dette
spørsmålet har en gruppe forskere fra Institutt for lærerutdanning og
skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo fordypet seg i gjennom forskningsprosjektet EDUCATE.
Forskerne har filmet og observert helt vanlig
undervisning i klasserom i sju fag. Videre har de stilt både lærere og elever en
rekke spørsmål som er relevante for livsmestring. Til sammen har de vært inne i
58 klasserom og samlet data i hvert av dem i to uker.
Elevene de møter er det første kullet med 8. klassinger etter pandemien.
Livsmestring i klasserommet
– Det er viktig å dokumentere hvordan det jobbes
med livsmestring i klasserommet. Spesielt er det viktig å gjøre det i 8.
klasse, det første året på ungdomstrinnet, og det første året etter
nedstengning.
Det sier Lisbeth M. Brevik, som er prosjektleder og professor ved ILS.
– Livsmestring kunne ikke ha vært mer aktuelt,
fortsetter hun.
Rapporten
skal bidra til økt kunnskap om hva forskere, lærere og elever mener
livsmestring er i 8. klasse. Den skal i tillegg evaluere om inkludering av
livsmestring i klasserommet fører til endringer i praksis i tråd med den nye
læreplanen i sju fag.
Lærerne skaper gode forutsetninger
Forskerne finner at livsmestring er inkludert i
alle fag og de fleste klasserom i 8. klasse. Det er svært viktig sett i lys
av at det fortelles om en voldsom økning i henvendelser til barne- og
ungdomspsykiatrien.
– Vi vet at
mange av pandemibarna sliter med ulike psykiske lidelser. Resultatene i prosjektet viser likevel at lærerne skaper gode forutsetninger for elevenes livsmestring
og psykiske helse i de sju fagene vi har undersøkt.
Det sier Greta B. Gudmundsdottir, nestleder i prosjektet og
professor ved ILS.
Livsmestring som en del av fagene
Forskerne ser at livsmestring
ikke bare er undervist i som del av det
tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring». Elevene jobber også med livsmestring i det enkelte fag.
De kan for
eksempel jobbe med livsmestring på tvers av to eller tre fag. Forskerne ser at livsmestring også jobbes med innenfor et fag og knyttes til
relevante temaer i faget.
Annonse
Livsmestring kommer opp som en del av temaene i fagene i 8. klasse. For
eksempel når det dreier seg om kjærlighet. Det å slå opp. Det å løse problemer.
Unngå krenkende språkbruk. Tørre å kommunisere på ulike språk.
Mellommenneskelige relasjoner. Rasisme. Kropp og kroppspress. Etikk, rett og
galt. Det å grue seg til en prøve. Det å bli kjent med seg selv.
«Vi må tørre å snakke om temaer som rasisme
og krenkende språkbruk», sa en lærer i en engelsktime.
I en annen time
fortalte en elev at hen ikke hadde sovet den natten fordi hen var så bekymret
for en prøve. Det utviklet seg til en samtale der læreren ga eleven strategier
for å kunne ta egne valg.
På denne måten blir samtaler om livsmestring en
helt naturlig del av fagene. Denne måten å undervise i livsmestring på viser
at lærerne anerkjenner betydningen av fagspesifikk livsmestring.
I tillegg legger de til rette for å jobbe med livsmestring ved å jobbe
for et godt læringsmiljø i klasserommet.
Begrepet oppleves som vagt
Forskerne har identifisert fem temaer som lærerne knytter
livsmestring til: relasjoner, danning og
deltakelse, psykisk helse, mestring og læringsstrategier, og digital
livsmestring.
Temaene psykisk helse og relasjoner er spesielt knyttet til «pandemibarna».
Livsmestring er
komplekst, og det favner bredt, og lærerne opplever begrepet som vagt.
I tillegg har forskerne identifisert det de kaller
digital livsmestring. Det knytter de spesielt til elevenes psykiske helse og relasjoner
på digitale flater. Denne tematikken skal følges opp blant 10. klasser og
klasser på videregående skole senere i prosjektet.
Inkluderer på tre måter
Forskerne har
identifisert tre ulike måter lærerne inkluderer
livsmestring på i klasserommet:
Annonse
1. Livsmestring som tematisering av faglig innhold
Når livsmestring er en del av undervisningen, handler det hovedsakelig om at læreren inkluderer temaer som kan ha betydning
for elevenes mestring av eget liv.
Et eksempel er en samtale i samfunnsfag mellom læreren og tre gutter i klassen om skjønnhetsidealer og kroppspress. Dette er noe ungdommer kan oppleve på sosiale medier. Samtidig legger læreren til rette for
elevenes bevisstgjøring om hva de selv kan gjøre for å anerkjenne vanlige
kropper: «dere må fortelle damene at dere er fine som dere er».
2. Livsmestring som elevenes egen mestring i fagene
Dette handler om at lærerne snakker
med elever om å mestre det å jobbe i de ulike fagene. Det kan handle om å være
fornøyd med egne prestasjoner etter en matematikkprøve, hvordan velge mellom
ulike skriveoppgaver i norsk eller om å tørre å holde en muntlig presentasjon på
engelsk eller fremmedspråk foran klassen.
3. Arbeid med et inkluderende læringsmiljø som
forutsetning for elevenes livsmestring.
Eksempler på dette er en
naturfagtime hvor læreren snakker med elever om hvor viktig det er å ikke hviske
seg imellom i timen. Det kan også være en KRLE-time der læreren tar opp hvordan elevene snakker
om og med andre ansatte ved skolen.
Det handler om mellommenneskelige
situasjoner og om det å skape et trygt arbeidsmiljø i klasserommet.
Opplever at lærerne bryr seg om dem
Forskerne ser at lærerne knytter temaer om livsmestring til faglig innhold i timene. Men livsmestring handler også om elevenes mestring i fagene. Lærernes arbeid med et inkluderende
læringsmiljø er en forutsetning for å jobbe med elevenes livsmestring.
Forskerne har innhentet over 1.000 elevsvar på 8.
trinn. De fleste elevene opplever ofte eller alltid at faglærerne bryr seg om dem. Videre at de respekterer deres ideer og gir dem personlig støtte på skolen.
Guttene opplever dette noe oftere enn jentene.
Annonse
Et klassemiljø der elevene føler seg sett og kan
uttrykke sine meninger og følelser, er viktig for psykisk helse og
elevenes mestring av eget liv.
Tidligere forskning har vist at mange av
pandemibarna har ulike utfordringer etter pandemien.
Lærerne som EDUCATE-forskerne har intervjuet på 8.
trinn bekrefter dette. De merker at mange av ungdommene sliter med
ettervirkningene av hjemmeskole og nedstenging. Samtidig ser de at psykisk
helse har blitt mer akseptert å snakke åpent om.
Lærerne er fornøyde med at psykisk helse er blitt
inkludert i læreplanen som en del av livsmestring.
– Det er gledelig å erfare at elevene har det bra
i klasserommet på tross av utfordringer etter pandemien, forteller Brevik.
Hjelp nå og gjennom livet
– Så langt har forskningen vist at når
livsmestring tematiseres i fagene, kan det bidra til at elevene mestrer egne liv
– både her og nå og på den videre veien gjennom livet, sier Gudmundsdottir.
– Vi må se fag og liv i sammenheng, oppsummerer
Brevik på et webinar i regi av Utdanningsforbundet samme dag som rapporten ble
sluppet.
Referanse:
Lisbeth M. Brevik mfl.: Å mestre livet i 8. klasse (PDF). Rapport 2 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE, 2023.
Om forskningsprosjektet
Forskere fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo gjennomfører en forskningsbasert evaluering av fagfornyelsen i fagene.
Livsmestring er tema for den andre rapporten fra prosjektet.
Forskerne har i rapporten analysert videodata fra sju fag og 58 klasserom i 8. klasse.