Forsker vil skremme barn for å engasjere dem i klimakampen
Negative følelser som sjokk, bekymring, sinne og sorg er noen av hjørnesteinene i den såkalte «mørke pedagogikken» som skal få flere unge til å kjempe for klimaet. Men hva med barn og unges tro på fremtiden?
Videoklipp av koalabjørner som blir brent av skogbranner i Australia kan være et verktøy for å engasjere barn og unge i klimakampen, ifølge en forsker.(Foto: Shutterstock)
IdaEriksenJOURNALIST, VIDENSKAB.DK
Publisert
Det kan være vanskelig å skape engasjement for klima- og
miljøundervisning i grunnskolen, på videregående skoler og på universiteter.
Hvordan får man klimakrisen «ned på jorden» og fremstiller
den som et umiddelbart problem og ikke som et fjernt, «fluffy» fenomen?
Martin Hauberg-Lund Laugesen, som forsker på utdanning og
bærekraftig utvikling ved Syddansk Universitet, mener han har funnet en mulig
løsning.
Sammen med kolleger fra Aarhus Universitet har han
introdusert «mørk pedagogikk». Han har nå studert hva slags effekt det kan ha.
– Noen elever sliter med å engasjere seg i klimaet. De synes
det er kjedelig å høre om, og noen opplever undervisningen som en moralsk
pekefinger. Hvis man vil unngå den reaksjonen, er det lurt å aktivere kroppen
og sansene, forklarer Laugesen.
Det høres kanskje ikke så banebrytende ut at elevene trenger
å aktivere alle sansene sine. Men det nye er at elevene opplever intense
negative følelser ved å oppleve konsekvensene av menneskets påvirkning på
klimaet.
Undervisningen foregår i spenningsfeltet mellom sjokk og
mening, forteller Laugesen.
Et eksempel på mørk pedagogikk i grunnskolen er når læreren
tar elevene med til Vejle Fjord, som har vært plaget av omfattende fiskedød på grunn av utslipp fra landbruket, for å se fisk som ligger med buken opp i
vannet. Elevene kan kjenne på dem, lukte på dem og undersøke dem.
– Det er viktig at alle sansene aktiveres, slik at det også
blir en intens fysisk opplevelse. Det gjør forståelsen av klima og miljø mer
konkret, forklarer Laugesen.
Deretter kan man snakke med elevene om oksygentap og
presentere dem for vitenskapelige fakta om årsakene til at det står så dårlig
til.
– Og så avslutter man med å oppsummere og snakke med elevene
om hva man kan gjøre for å unngå å slippe ut nitrogen i fjorder og elver. Og
det elevene kan gjøre sammen, er veldig konkret, understreker Laugesen.
Elevene kan for eksempel skrive brev til lokalpolitikerne om
problemene de har sett og oppfordre til handling, legger han til.
Én ting er at elever kan oppleve lukten av død fisk. Noe
annet er å se og høre på koalabjørner som brenner i hjel i skogbranner i
Australia.
Likevel kan det også være et eksempel på hvordan mørk
pedagogikk kan brukes i en sjetteklasse i barneskolen, mener Martin
Hauberg-Lund Laugesen.
Læreren kan begynne med å snakke med elevene om global
oppvarming, som blant annet fører til voldsomme skogbranner.
Annonse
– Som en del av undervisningen kunne man tenke seg å spille
av en videosnutt der man kan se og høre koalabjørnene når de forsøker å flykte
fra menneskeskapte skogbranner, sier han.
Det er imidlertid viktig å kjenne målgruppen før man
utsetter dem for skremmende videoer. Koalabjørner i brann kan tidligst brukes i
sjette klasse, forklarer Laugesen, som også nevner andre forbehold.
– Hvis noen i klassen har klimaangst, skal de selvfølgelig
ikke være med på dette. Læreren må kjenne elevene og legge opp undervisningen
slik at elevene kan takle det, sier han.
Den mørke pedagogikken, som Laugesen beskriver som
grensesøkende, men ikke grenseoverskridende, kan brukes fra barneskolen og opp
til universitetsstudenter.
Koalabjørner har mistet livet på grunn av alvorlige skogbranner i Australia forårsaket av klimaendringene. Koalabjørnen i denne videoen var heldig som slapp unna med livet i behold, men det er viktig at skolebarn også får oppleve at ting ikke går bra, ifølge noen av grunnprinsippene i «mørk pedagogikk». (Video: YouTube/The Sun)
Barn skal ikke forholde seg til voksnes problemer
Men det kan være vanskelig å vurdere hvor grensene går for
den enkelte elev, sier Guido Makransky, professor i pedagogisk psykologi ved
Københavns Universitet.
– Det er vanskelig for den enkelte lærer å vite om det er
noen med klimaangst i klassen, sier han.
Og selv om han er enig i at klimakrisens trussel kan bidra
til å endre elevenes atferd, mener han ikke at det bør være i fokus i
undervisningen.
– For hva kan et barn gjøre med klimakrisen? Det er
foreldrene deres som kjøper dagligvarer, handler og stemmer. Ikke barna. Så jeg
ser ikke poenget med å bruke sjokkeffekter for barn, sier han.
Makransky jobber med noen av de samme elementene i sin egen
forskning: Kroppen og sansene skal aktiveres hos studenter og elever i
videregående skole ved hjelp av virtuell virkelighet (VR).
– Vi lar elevene oppleve en fremtidig verden der
klimaendringene har endret landskapet, med færre trær og dyr. Deretter får
elevene handlingsalternativer, og de ser at verden kan endre seg på en positiv
måte, forklarer Makransky.
Det er nemlig viktig at elevene sitter igjen med en følelse
av håp og kunnskap om hvordan de kan bidra, utdyper han.
Annonse
– Jeg er redd for at de negative opplevelsene vil dominere
uten et kraftfullt verktøy som virtual reality, som man kan bruke til å vise
elevene en positiv fremtid.
Dette er «mørk pedagogikk»
Mørk pedagogikk søker å konkretisere klima- og miljøkrisen
ved å la elevene oppleve konsekvensene av klimakrisen gjennom ekskursjoner.
Pedagogikken har seks hovedmål:
Å gi elevene mer eller mindre intense negative opplevelser,
både sansemessig og følelsesmessig
Å undervise i spenningen mellom sjokk og mening
Å presentere harde fakta om klima og miljø på en
usentimental måte
Å fokusere på ikke-menneskelige aspekter av virkeligheten
Å vekke undring og stillingstagen til ikke-bærekraftige,
klima- og miljøskadelige forhold
Å motivere folk til handling i fellesskap
Mørk pedagogikk er også inspirert av den amerikanske
filosofen og professoren Timothy Morton, som har skrevet boken «Dark Ecology»,
der han beskriver hvordan mennesket og naturen ikke kan skilles fra hverandre
og påvirker hverandre på utallige måter.
Kilde: «Dunkel pedagogik i gymnasieskolen» av Martin
Hauberg-Lund Laugesen
Kan ikke lyve for barna
– Det er en vanskelig balansegang hvor mye man skal fortelle
barn om klimaet, sier Simon Elsborg Nygaard, uavhengig bærekraftkonsulent og
ekstern forsker ved Aarhus Universitet.
På den ene siden kan frykt føre til handlingslammelse og
ubehag hos barn som ennå ikke er gamle nok til å gjøre noe med problemene.
På den annen side må skoler, høyskoler og universiteter
forberede barn og unge på virkeligheten, slik at de kan ta gode beslutninger
for seg selv og verden, forklarer han.
– Derfor kan vi ikke ignorere klimakrisen og behovet for
handling. Det hjelper heller ikke å lyve for barn. Det er altså ulike og delvis
motstridende perspektiver på hva som er riktig å gjøre, sier Nygaard.
– Det er vanvittig at vi nå må diskutere om det er greit å
skremme barn ved å fortelle dem om virkeligheten. Vi voksne burde ha tatt
ansvar for klimaet for lenge siden og nå er det barna som betaler prisen.
Håp er sentralt for handling
Nygaard er enig i at deler av den mørke pedagogikken kan tas
i bruk i skolen. Han understreker imidlertid at det er viktig å gi barna konkrete forslag til hvordan de kan
bidra til å løse klimaproblemene.
– Å aktivere negative følelser og samtidig tilby håp og
handling kan føre til atferdsendringer, sier han.
Men hva med barnas egen verden?
– Det er avgjørende å vurdere hvor mye negative tanker og
følelser vi kan be barn om å bære, sier Simon Elsborg Nygaard.
Annonse
Martin Hauberg-Lund Laugesen er enig i at det er viktig å gi
unge mennesker håp og handlingsalternativer etter intense opplevelser som har
skapt negative følelser.
En sentral del av den mørke pedagogikken er å sørge for en
felles dialog, slik at barna kan bearbeide de nye inntrykkene og bli møtt med
omsorg, sier han.
– Men det endrer ikke det faktum at vi må vise barna hvordan
virkeligheten ser ut. Og jeg tror mange undervurderer hvor mye barn allerede
vet, sier han.
– Med mørk pedagogikk tar vi disse følelsene på alvor og gir
barna rom til å snakke om det.