Annonse

- Få blir hekta på dataspill

Bruker du timevis av fritida på raids i World of Warcraft eller kriminell karriere i Grand Theft Auto? Du er definitivt en entusiast – men neppe spillavhengig. For 90 prosent av ekstremspillerne er det heller et sosialt problem, mener avhengighetsekspert.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Kan slettes fra språket

Kristiansand (NTB): Medietilsynet presenterte onsdag nye forskningsresultater fra Nederland som slår fast at barn og unge ikke blir avhengige av dataspill.

Forskernes konklusjon er at hele begrepet «dataspillavhengig» kan slettes fra språket vårt.

Forskningen viser nemlig at det som hittil har blitt kalt dataspillavhengighet, i åtte av ti tilfeller egentlig skyldes sosiale problemer.

- Det de sier er at når det gjelder dataspillavhengighet, så skal vi kaste det begrepet på dynga. Vi gjør ungdom en bjørnetjeneste ved å bruke begrepet, sier seniorrådgiver Stian Lindbøl i Medietilsynet til P4.

Forskningen er gjennomført av Europas fremste behandlingsinstitusjon mot dataspilling, Smith & Jones i Amsterdam.

Blant funnene er at verdens mest populære rollespill på internett, World of Warcraft, som har 11 millioner abonnenter, ikke gjør spillerne avhengige.

Derimot viser det seg at mange mobbeofre, folk som har falt utenfor sosialt og på skolen, og de som ikke mestrer det virkelige livet, oppsøker dataspill og bruker mye tid på det.

- De går inn i et online-samfunn, opplever at de mestrer spillet godt teknisk, at de er gode, og at de gjør en god jobb sammen med andre i et lag. Da får du en veldig positiv tilbakemelding på at du er flink og gjør noe bra, sier Lindbøl.

Lindbøl oppfordrer lærere og foreldre til å finne ut hvorfor enkelte spiller så mye, slik at barn og ungdom kan få oppfølging til å oppleve mestring i det virkelige livet.

(NTB)
 

”15-åring kollapset etter 24 timers dataspill” skrek overskrifter etter at en svensk World of Warcraft-entusiast nylig ble litt for oppslukt av den nyeste utvidelsen til spillet World of Warcraft (WoW), Wrath of the Lich King, og måtte på legevakta.

Men 90 prosent av entusiastiske spillere er ikke avhengige, mener Keith Bakker, leder av Europas eneste klinikk for spilleavhengighet.

Voksende antall ekstremspillere

Bakker jobber med ulike typer avhengighet, og startet i 2006 et behandlingsprogram for spillavhengige som bygget på tradisjonelle behandlingsmetoder for avvenning.

Tiltaket var svar på et voksende trend for spillere hekta på dataspill.

Psykologer har meldt om spillere som viser abstinens-lignende symptomer hvis de blir hindret fra å spille - som aggresjon, søvnproblemer eller depresjon.

- Sosialt problem

Men etter å ha jobbet med ekstremspillere som kommer til Smith & Jones-klinikken i Amsterdam, har Keith Bakker nå endret behandlingsprogrammet og fokuserer på aktiviteter som utvikler sosiale evner og kommunikasjon i stedet.

Han mener 90 prosent av klientene slett ikke lider av spillavhengighet.

- Dess mer vi jobber med dem, dess mindre tror jeg vi kan kalle dette avhengighet. Åtti prosent av de unge vi tar inn har blitt mobbet på skolen og føler seg isolert. Mange av symptomene kan løses ved å bruke god gammel kommunikasjon, sier Bakker til BBC.

- Dette er et sosialt problem. Det mange av disse unge trenger er kontakt med foreldre og lærere.

Ingen psykisk lidelse

Bakkers oppfordring støttes av seniorrådgiver Stian Lindbøl i Medietilsynet.

- Det de sier er at når det gjelder dataspillavhengighet, så skal vi kaste det begrepet på dynga. Vi gjør ungdom en bjørnetjeneste ved å bruke begrepet, sier Lindbøl i en kommentar til P4.

”Avhengighet av dataspill er ikke en klinisk betegnelse og er ikke vurdert som en psykisk lidelse,” fastslår Stortingsmelding nr 14 2007/2008 om dataspill.

Men den peker også på at en slags avhengighet kan oppstå - særlig i forbindelse med rollespill på internett.

Nettavhengighet - et samfunnsproblem?

Den kjente amerikanske Internettforskeren Kimberly Young har definert internettavhengighet som det å bruke nettet for underholdning 38 timer eller mer i uka.

"Spillfigurer fra World of Warcraft. (Bilde: Blizzard)"

- Mange spår faktisk at nettavhengighet vil bli et av fremtidens store samfunnsproblem, sier spillforsker Petter Bae Brandtzæg ved SINTEF.

Det er særlig nettbaserte rollespill som World of Warcraft som har fått mye medieoppmerksomhet.

”Må” være pålogget

- Spillet er blitt beskyldt for å skape tusenvis av nettavhengige unge, sier Brandtzæg.

- Den amerikanske forskeren og psykologen Maressa Orzark tror at så mange som 40 prosent WoW-abonnentene er avhengige av spillet, uten at jeg tror hun har vitenskapelig belegg for dette.

- Amerikansk og taiwansk forskning viser at MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game, rollespill på internett) er mer avhengighetsdannende enn PC– og TV–spill, sier Brandtzæg.

- Antagelig fordi det skjer her og nå i sanntid, så du går glipp av noe hvis du ikke er pålogget, og fordi det er sosialt og du svikter fellesskapet hvis du ikke er pålogget, mener han.

Én prosent internett-avhengige

Undersøkelsen ”Internet addiction among Norwegian adults” har kartlagt omfanget av internett-avhengighet blant et representativt utvalg norske brukere.

Én prosent av brukerne var karakterisert som internett-avhengige, mens ytterligere 5,2 prosent var i risikogruppen.

Forskerne fant at risiko-brukere med ”problematisk internettbruk” var unge og mannlige, med høy utdanning men uten sikker inntekt.

- Avhengig av informasjon

Men andre studier, blant annet fra NOVAs forskningsprosjekt ”En digital barndom?”, konkluderer imidlertid mer positivt.

I UiO-professor Birgit Hertzberg Kaares undersøkelse av 715 storbrukere og deltagere på Norges største dataparty The Gathering fortalte en gutt følgende:

”Enhver psykolog ville kalle meg avhengig. Jeg vil heller påstå at jeg er avhengig av informasjon, avhengig av å lære kanskje”.

Denne gruppen ble også sett på som en stor samfunnsressurs på grunn av sin digitale kompetanse.

Lenke:

I J Bakken, H G Wenzel, K G Götestam, A Johansson og A Øren:
Internet addiction among Norwegian adults: A stratified probability sample study (Scandinavian Journal of Psychology 5/6 2008)

Stortingsmelding nr 14 2007-2008: Dataspill

T Endestad, P B Brandtzæg, J Heim, L Torgersen og B H Kaare: En digital barndom? (NOVA-rapport 1/04)

Powered by Labrador CMS