Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nord universitet - les mer.

Barnehagen spiller en stor rolle for hvor aktive barna er, ifølge en ny studie. (Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix)

Barnehagen avgjør hvor aktive barna er

En ny studie viser at barnehager bidrar til å øke forskjeller på barns aktivitetsnivå. Det skjer ved at det er ulik grad av fysisk aktivitet i barnehagene.

Forskere ved Nord universitet har undersøkt hvor fysisk aktive fire- til seksåringer er.

De ville undersøke om det var forskjeller i barnas aktivitetsnivå på fritiden, og om disse forskjellene kunne utjevnes når de var i barnehagen.

Det viste seg at det ikke var noen forskjeller i aktivitetsnivået på fritiden mellom barn fra ulike barnehager.

Men forskerne fant at det var forskjell på hvor aktive barna var i barnehagen.

Det viste seg at barnehagen bidro med to tredeler av barns totale fysiske aktivitet gjennom dagen.

– Disse funnene viser betydningen barnehagene har når det gjelder barns fysiske aktivitetsnivå, sier universitetslektor Karin Kippe. Forskningen er en del av doktorgradsarbeidet hennes.

Målte 240 barn

Forskerne målte aktivitetsnivået til 240 barn ved hjelp av et instrument som kalles for akselerometer.

Akselerometeret ble plassert på hoften ved hjelp av et belte, og barna gikk med dette hele dagen i en uke.

I tillegg svarte foreldrene på en spørreundersøkelse som kartla utdanningen og inntekten deres. Dette viste seg å ikke ha betydning for barnas aktivitetsnivå.

Pål Arild Lagestad og Karin Oddbjørg Kippe har forsket på hvor fysisk aktive barn er i barnehagen. (Foto: Nord universitet)

De fleste barna var aktive nok

Verdens helseorganisasjon anbefaler at barn er i fysisk aktivitet hvor de blir svett og andpusten i 60 minutter hver dag.

– Studien viser at 84 prosent av barna oppnådde disse anbefalingene, sier Kippe.

Men da de sammenlignet hvor aktive barna var på fritiden og i barnehagen, oppnådde cirka fem prosent av barna det anbefalte nivået på fritiden, mens 40 prosent oppnådde det anbefalte nivået mens de var i barnehagen.

– I barnehagen med lavest aktivitetsgrad, har barna bare 44 minutter med moderat eller høyt intensitetsnivå, mens i barnehagen med høyest aktivitetsgrad har barna 77 minutter med moderat eller høyt intensitetsnivå, sier Kippe.

Studien viser videre at guttene har et høyere aktivitetsnivå enn jentene, selv om denne forskjellen ikke var stor.

– Jentene hadde 55 minutter daglig med moderat eller høyt intensitetsnivå, mens guttene hadde 62 minutter med moderat eller høyt intensitetsnivå mens de var i barnehagen, sier Kippe.

Barnehager bør sikre at barna er fysisk aktive

Forskerne var overrasket over de store forskjellene mellom barnehagene.

De mener at dette bør være en vekker for de som styrer barnehagepolitikken, fordi fysisk aktivitet i barnehagealder er svært viktig for barns helse.

En del studier viser også at de som er fysiske aktive som barn, også i større grad vil bli fysisk aktive som voksne.

– Dette vil ha betydning for folkehelsen i et kort og langt perspektiv. Ny rammeplan for barnehagen har fokus på at barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling, sier forskeren.

Kippe mener barnehagen kan bidra til mer fysisk aktivitet blant barn som er lite aktive på fritiden.

Referanse:

Kippe, K.Ø og Lagestad, P.A.: Kindergarten: Producer or Reducer of Inequality Regarding Physical Activity Levels of Preschool Children. Frontiers in Public Health. (2018) https://doi.org/10.3389/fpubh.2018.00361

Powered by Labrador CMS