Forurensning får skylden for en
lang rekke sykdommer. Ifølge en ny studie gjør barn det dårligere på
avgangseksamen i niende klasse hvis de bar bodd på et sted med mye
luftforurensning.
– Resultatene våre tyder på at vi bør gjøre
noe med luftforurensningen. For hvis befolkningen blir mindre begavet, er det
ikke bare uheldig for den enkelte, men også dyrt for samfunnet, sier Steffen
Loft til videnskab.dk. Han er professor ved Institut for Folkesundhed ved Københavns
Universitet.
Han påpeker at studien finner en sterk
statistisk sammenheng, men understreker at det likevel er knyttet usikkerhet
til resultatene.
Forskningen er med andre ord på
et så tidlig stadium at vi ikke kan være sikre.
Den hittil største studien
Flere andre studier har funnet
tegn til en sammenheng mellom luftforurensning og skoleprestasjoner. Men
ifølge Loft er den nye studien den største som er gjort noe sted.
Studien tok utgangspunkt i karakterer fra
785.312 elever. De ble sammenlignet med beregninger av nivået av
luftforurensning på barnas hjemmeadresse.
Forskerne så både på forurensende gasser
og partikkelforurensning. Den mest signifikante sammenhengen ble funnet for
fine partikler (PM2,5) – partikler som kan stamme fra for eksempel biler,
forbrenningsanlegg, industri, jordbruk og vedovner – og som vi vet kan være
helseskadelige.
– Det er den typen partikler vi er mest
bekymret for. Det er en utrolig potent type forurensning, og i løpet av livet
akkumulerer vi rundt fem til ti gram av det i lungene.
– Det er nok til å ta livet av et betydelig
antall mennesker hvert år, så det overrasker meg egentlig ikke om det også kan
føre til problemer med læring, sier professor Geo Clausen.
Han forsker selv på
luftforurensning, men har ikke deltatt i den nye studien.
Hvorfor kan luftforurensning føre til dårligere karakterer?
Flere utenlandske studier, i likhet med
den nye danske studien, tyder på at luftforurensning kan føre til dårligere
skoleprestasjoner.
Men hvorfor?
Vitenskapen har ennå ingen sikker
biologisk forklaring på fenomenet.
Forskere har imidlertid tidligere antydet
at luftforurensning muligens kommer inn i kroppen vår i tidlig barndom
og fosterstadiet, noe som kan føre til tap av celler i sentralnervesystemet –
og dermed føre til svekkede kognitive evner.
Kan barn gjøre det bedre med ren luft?
Studien konkluderer med at en økning på fem mikrogram forurensende partikler (PM2,5) per kubikkmeter på barnas
hjemmeadresse kan knyttes til et gjennomsnittlig fall på én karakter i
eksamensresultatene i niende klasse.
Den negative effekten så ut til å være
størst i matematikk og andre naturfag.
– Hvis fremtidige studier kan bekrefte at
luftforurensning faktisk er årsaken til fallet i eksamenskarakterene, ville det
bety at alle danske barn i gjennomsnitt ville fått én karakter høyere hvis
Danmark klarte å overholde WHOs grenseverdier for luftforurensning, sier
Steffen Loft.
Selv om forskerne er enige om at den nye
studien er godt utført og basert på en imponerende mengde data, er den langt
fra nok til å slå fast at luftforurensning faktisk kan påvirke barns hjerner og
prestasjoner i grunnskolen.
Hvorfor statistikk ikke alltid forteller
sannheten
Når forskere finner en statistisk
sammenheng mellom to ting – i dette tilfellet luftforurensning og
eksamenskarakterer – er resultatet alltid beheftet med usikkerhet.
Vi kan ikke vite om det er en
årsakssammenheng mellom de to tingene.
Det kan for eksempel være andre faktorer
som påvirker resultatet. Et eksempel kan være at folk som bor nær en motorvei,
utsettes for høye nivåer av luftforurensning. Men de utsettes også for støy, så
spørsmålet er om det er forurensningen eller støyen som er årsaken til de
dårligere karakterene?
Eller er det kanskje særlig folk fra
lavere sosiale lag som bor nær motorveien? I så fall kan årsaken til de
dårligere karakterene være en negativ sosial arv.
Steffen Loft og de andre forskerne er
fullstendig klar over dette problemet. De har prøvd å ta hensyn til en rekke
andre faktorer - som mødrenes utdannings- og inntektsnivå, røyking under
svangerskapet, generelle karakterforskjeller mellom skoler og lignende.
– Det er ingen sosial skjevhet i
eksponeringen for luftforurensning i Danmark. Noen av de dyreste adressene i
København er også de mest forurensede, så faktisk er det de høyt utdannede og
velstående som er mest utsatt for luftforurensning, selv om det selvfølgelig
kan være lokale forskjeller, sier Loft.
Forsker: Bør gjenskapes i andre studier
Forskerne nevner at en av de største
begrensningene ved resultatene er at det er umulig å vite hvor mye tid barna
har tilbrakt hjemme. Dermed er det svært vanskelig å få et nøyaktig bilde
av hvor mye luftforurensning de har vært utsatt for.
– Dette er første gang jeg har sett denne
typen studier som finner en sammenheng mellom karakterer og langtidseksponering
for luftforurensning. Det er allment anerkjent at flere studier må finne
lignende resultater, og at mekanismene må forklares, før det anses som bevist at
det er en reell sammenheng, sier Ole Hertel.
Han er prodekan ved Aarhus Universitet
og mangeårig forsker på luftforurensning, men har ikke deltatt i den nye
studien.
– Men studien er godt utført og basert på
en stor mengde data. Så det er helt klart en indikasjon på en sammenheng som er
verdt å forfølge, for det er virkelig bekymringsfullt hvis det viser seg å
stemme, legger han til.
Flere studier fra blant annet USA og
Brasil finner også en sammenheng mellom eksponering for luftforurensning og
dårligere karakterer, mens andre ikke viser noen sammenheng.
Et lite, amerikansk eksperiment viste at eksponering for dieselavgasser sløvet hjernen til testdeltakerne.
Inneklimaet i skolen kan påvirke
prestasjonene
Forskning utført av Geo Clausen og hans
kolleger ved DTU tyder også på at inneklimaet i skolene har betydning for
hvordan elevene presterer.
– Vi har gjennomført studier som viser at
barn som undervises i rom med balansert, mekanisk ventilasjon, generelt
presterer bedre enn barn som befinner seg i naturlig ventilerte bygninger der
man bare kan håpe at noen husker å åpne vinduet og lufte, sier Clausen.
Han understreker at det er stor
forskjell på luftforurensning utendørs – som den nye studien handler om – og
dårlig inneluftkvalitet i skoler.
Innendørs kan CO2 – og andre forurensende
stoffer som dannes inne – hope seg opp i dårlig ventilerte klasserom, noe
som kan gå ut over elevenes læring og konsentrasjon. Når Clausen måler
CO2-nivåene i klasserommene, er det altså en annen type
luftforurensning enn partikkelforurensningen vi utsettes for utendørs.
– Den største begrensningen i studien at de
beregner eksponeringen for luftforurensning utenfor inngangsdøren. Men vi vet
at folk oppholder seg innendørs 80-90 prosent av tiden. Luften utenfra kommer
selvfølgelig også inn i huset, men i inneklimaet er det også alle mulige andre
faktorer som tilføres luften og som kan påvirke oss - mykgjørere fra materialer
og så videre, sier Clausen.
Om studien
Den bruker data om
eksamenskarakterer i niende klasse fra 785.312 barn født mellom 1989 og 2005.
Forskerne har brukt modellberegninger av
nivået av utendørs luftforurensning på barnas hjemmeadresse for
hvert år i barnas levetid.
Forskerne så på luftforurensning fra både
gass- og partikkelforurensning (PM2,5 og PM10, som er betegnelsen på partikler
som er henholdsvis mindre enn 0,0025 mm og mindre enn 0,01 mm).
De fant en statistisk signifikant
sammenheng mellom barnas karakterer og nivået av luftforurensning hjemme. Funnet er mest signifikant for fine partikler (PM2,5).
Forskerne har
sammenlignet barn fra samme skole.
Studien tyder på at luftforurensning
særlig kan påvirke prestasjonene i naturfag.
Sammenhengen mellom
karakterer og luftforurensning var sterkere for jenter og barn av
ikke-danske mødre.
Kilde: Environmental International / Steffen
Loft
Sjokkerende resultater
Til tross for begrensningene mener han at
det er all grunn til å ta de nye resultatene på alvor.
– Jeg har bare lovord til overs for
forfatternes arbeid, og selv om de ikke kan påvise en årsakssammenheng, er
dette indikasjoner som bør få alle til å sperre opp øynene, sier Clausen.
– Jeg synes det er et utrolig viktig tema,
for vi vil jo at barna våre skal bli smartere enn oss selv, så alt som kan
påvirke deres læring og prestasjoner, kan og bør tas på alvor. Politisk sett er
dette sprengstoff, sier professoren.
Professor Steffen Loft mener også at den
nye studien er nok et godt argument for at politikerne bør sette inn tiltak mot
luftforurensning.
Den nye studien er publisert i det
vitenskapelige tidsskriftet Environment International.
Referanse:
Youn-Hee Lim, Steffen Loft mfl.: Lifetime
exposure to air pollution and academic achievement: A nationwide cohort study
in Denmark. Environment International, 2024 Doi.org/10.1016/j.envint.2024.108500
© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no. Les originalsaken på videnskab.dk her.