Annonse

Dårlig selvtillit = stor kjøpetrang

Er poden besatt av ønsket om stadig nye klær og duppeditter? Det kan skyldes selvtilliten.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke bare måkene til Odd Børretzen som ska’ha, ska’ha, mens de grådig sirkler over ønskede godsaker. I de siste tiåra har også vår egne englebarn blitt mer materialistiske. Barn og unge blir forbrukere tidligere og vil stadig ha mer.

Men hvorfor?

Populære forklaringer er dårlig påvirkning fra høyglanset reklame, gruppepress fra materialistiske jevnaldrende og alt for ettergivende foreldre.

Men nå mener amerikanske forskere at det finnes enda en faktor: Selvtillit.

Etter to studier av saken konkluderer de med at graden av materialisme blant de håpefulle har direkte sammenheng med hvor god selvtillit de har.

Usikkerhetens alder

Deborah Roedder John fra University of Minnesota og Lan Nguyen Chaplin fra University of Illinois undersøkte først hvor materialistiske ungene var i ulike aldere.

De kom fram til at tingtrangen økte fra åtte-ni-årsalderen og fram mot begynnelsen av tenåra. Mot slutten av videregående - i 16-18-årsalderen - var materialismen derimot for nedadgående.

Dette sammenfaller nøyaktig, men omvendt, med utviklinga av selvtilliten i samme tidsrom, mener forskerne.

- Når selvsikkerheten synker i det barna går inn i ungdomstida, topper materialismen seg. Så, innen slutten av puberteten når selvtilliten vender tilbake, synker materialismen, sier John i ei pressemelding.

Men henger selvtilliten og tingtrangen virkelig sammen, eller er det hele bare et tilfeldig sammenfall?

Ros gav mindre materialisme

I den andre studien gjorde forskerne et eksperiment for å se om bedre selvtillit virkelig kunne dempe drømmene om flere duppeditter.

Her gjaldt det å forbedre selvtilliten. Det gjorde forskerne ved å vise fram papptallerkener med positive beskrivelser av ungdommen, skrevet av andre unge.

Forbøffende nok så det ut til at dette hadde dramatiske effekter på de materialistiske tendensene til de tidlige tenåringene, og en moderat innvirkning på tingtrangen til unge i alderen 16 til 18.

- Ved bare å øke selvsikkerheten hos tenåringer, ser vi et avtagende fokus på materielle goder, sier John.

- Selv om jevnaldrende og reklame absolutt kan påvirke tenåringene, er materialisme direkte knyttet til selvtillit.

Og det kan jo være en besnærende tanke, i disse julegavetider?

Referanse:

Lan Nguyen Chaplin & Deborah Roedder John, Growing up in a Material World: Age Differences in Materialism in Children and Adolescents, Journal of Consumer Research, vol. 34, desember 2007.

Powered by Labrador CMS