Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nord universitet - les mer.

– Jentenes stemme synker med en og en halv tone. Til sammenligning synker guttenes stemme en hel oktav, sier forsker Runa Hestad Jenssen.

Hvordan opplever jenter stemmeskifte?

PODCAST: Jenter har, som gutter, stemmeskifte. Hva skjer da med jentene som synger?

Musikklektor ved Nord universitet, Runa Hestad Jenssen forsker på jenters opplevelse av stemmeskifte.

Hun opplever at både sangere, dirigenter og lærere blir overrasket når hun forteller at også jenter kommer i stemmeskiftet.

Les saken Jenter kommer også i stemmeskifte

Lite forskning

Mens det fins mye forskning på og kunnskap om gutters stemmeskifte, er det få som kjenner til at jenter også kommer i stemmeskifte.

Runa Hestad Jenssen jobber med en doktorgradsstudie hvor hun undersøker opplevelsen av sangundervisning med jenter i stemmeskiftet.

I motsetning til gutter får ikke jentene den tilretteleggingen stemmeskiftet krever, rett og slett fordi vi ikke har nok kunnskap om temaet.

– Mange av dem slutter å synge, eller får utfordringer med stemmen som de tar med seg senere i livet. Det er fryktelig synd, sier Hestad Jenssen.

Naturlig endring

Hun mener det er viktig at den fysiologiske forskningen kobles til den psykologiske – stemme og identitet er nær knyttet sammen.

Når stemmen endrer seg, skifter den også karakter. Den lyse lette ungpikestemmen går over til en mørkere og mer moden kvinnestemme.

– Endringene og utfordringene er helt normale, men vi må utvikle og uttrykke mer kunnskap om det, sier Hestad Jenssen.

Runa Hestad Jenssen undersøker hvordan jenter i stemmeskiftet opplever sangundervisning.

Stemmen synker med en halv tone

Jentenes stemmeskifte skjer mer gradvis enn guttenes og er ikke like hørbar.

– Jentenes stemme synker med en og en halv tone. Til sammenligning synker guttenes stemme en hel oktav, sier Hestad Jenssen.

Nylig forskning fra USA viser at jentenes opplevelse av stemmeskiftet i stor grad sammenfaller med guttenes. De mister kontrollen på stemmen og blir redde for å synge og for å dumme seg ut. Dette resulterer i en konstant risikovurdering når de synger, og de mister sanggleden.

Denne følelsen tar de med seg, også etter endt stemmeskifte.

Jenter trenger tilrettelegging i sangundervisning

Jenter trenger tilrettelegging i vekstperioden, og for å få dette til trenger vi mer kunnskap, basert på jenter.

– Det er på tide at vi lytter til jenters stemmer, sier Hestad Jenssen.

Hør podcast-produsent Ole Johan Ramfjords i samtale med Runa Hestad Jenssen om hvordan jenter opplever det å komme i stemmeskifte i tenårene:

Podcasten «En tanke klokere», fra Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet. Episoden er produsert av Ole Johan Ramfjord og Nina Kjeøy.

Powered by Labrador CMS