Svartedauden er ikke dau…

…men lever i beste velgående flere steder i verden, hvor den dreper etter eget forgodtbefinnende hvis den får sjansen. Av og til kommer den med flyet til Europa. Heldigvis jobber forskere med både pesttest og antisvartedaudspray.

I middelalderen drepte Svartedauden, også kalt byllepest, en tredjedel av Europas befolkning i løpet av noen få år. Det var bakterien Yersinia pestis som hadde skylda.

Mikroorganismen herjer vanligvis blant rotter, men blir overført til mennesker via lopper, som ikke er så nøye på hvem de suger blod fra. Når menneskene først har fått sykdommen kan de smitte hverandre gjennom spytt og hoste.

Lever enda

De færreste vet at det fremdeles rapporteres om flere tusen tilfeller av byllepest årlig, og at mindre epidemier bryter ut med jevne mellomrom. Det er heller ikke noe i veien for at Svartedauden kan egne seg som biologisk våpen.

Det finnes nemlig ikke noen god vaksine mot Yersinia pestis for øyeblikket. Sykdommen kan riktignok behandles med antibiotika, men man har ikke særlig mye tid på seg når man blir smittet. Får man ikke behandling innen 24 timer, dør man.

Kjapp diagnose

Det er med andre ord viktig å finne ut hva man feiler litt brennkvikt, og til nå har man måttet se de alvorlige symptomene før man har kunnet være sikker. Heldigvis har forskerne fra Institut Pasteur i Frankrike gjort noe med situasjonen.

De har nemlig utviklet en test som kjenner igjen spesielle molekyler på utsiden av bakterien, og kan finne lave konsentrasjoner bare 15 minutter etter at man er blitt smittet. I tillegg er testen svært nøyaktig, og finner alle pesttilfellene, uten å sette i gang falske alarmer.

Testen er allerede prøvd ut, og ble brukt til å slå ned et pestutbrudd på Madagaskar. Et helt annet problem er imidlertid at pestbakteriene blir mer og mer motstandsdyktig mot antibiotika.

Sprayvaksine

Derfor utvikler engelske forskere en ordentlig byllepestvaksine. Teamet fra universitetet i Birmingham har prøvd ut vaksinen på mus, og funnet
ut at den virker. Nå tror de den kan hjelpe mennesker også, og har planer om å lage en antipest-nesespray.

Andre forskere jobber også med å utvikle en sprøytevaksine som skal prøves ut neste år, men mange er redd for at vaksineringene vil gå for sakte. Sprayvaksine kan nemlig spres til svært mange mennesker på svært kort tid, og er det snakk om en epidemi eller et biologisk angrep, teller hvert sekund.

Aller helst håper man så klart å aldri få Svartedauden igjen, men er man på reisefot er det kanskje greit å ha en pesttest i lomma? Det mener i hvert fall dr. Phil Luton fra Centre for Applied Microbiology til BBC.

-Skal du til en landsby i Afrika hvor pesten kan bryte ut, er det akkurat det du bør ha med deg, sier han.

BBC: Plague test could save lives