Kometen C/2022 E3 (ZTF) er nå å se på nattehimmelen.

I natt kunne du se en komet som sist var innom for 50.000 år siden

Kometen kunne ses med kikkert, hvis det var klarvær.

Forrige gang kometen var i nærheten av jorda var mens neandertalerne levde.

Den grønne kometen kalles C/2022 E3 (ZTF). Den ble oppdaget av astronomer i mars i fjor, ifølge NRK. Da passerte den banen til Jupiter.

1. februar var kometen nærmest jorden.

Den passerte innenfor 42 millioner kilometer fra jorden eller omtrent en tredjedel så langt unna som sola, skriver ScienceAlert.

Forrige gang den muligens var synlig fra jorden var for 50.000 siden.

Kommer kanskje ikke tilbake

Kometen kommer trolig fra Oorts sky. Det er en sky med kometer og støv som ligger langt, langt utenfor de ytterste planetene i solsystemet.

Det er ikke helt sikkert at Oorts sky finnes, for ingen har sett den. Men den kan forklare hvor langperiodiske kometer kommer fra. Dette er kometer som bruker lengre tid enn 200 år på å gå en gang rundt solen.

Kometen vil ikke returnere på minst 50.000 år og kanskje kommer den aldri tilbake, forteller Jessica Lee, astronom ved Royal Observatory Greenwich, til Newsweek.

– Noen prediksjoner tyder på at banen til denne kometen er så eksentrisk at den ikke lenger går i en bane – så den kommer ikke tilbake i det hele tatt og vil bare fortsette.

Eksentrisitet er et mål som brukes om hvor nær en perfekt sirkel en bane er, ifølge Wikipedia.

Håp for klarvær

Hvis du ville se kometen før den drar igjen, så var det altså mulig å få øye på den i natt.

Det melder meteorologer fra Meteorologisk institutt på Twitter.

«Kometen C/2022 E3 (ZTF) er nå nærmest jorda og synlig på nattehimmelen med en god kikkert», skriver meteorologene.

«Det er størst håp om klarvær i natt på Østlandet, men de kan også håpe på kortere perioder med klarvær i vest og nord.»

Det er ikke noe spesielt tidspunkt man bør stille seg opp. Kometen vil være synlig på himmelen når det er mørkt, forteller meteorolog Martin Granerød til VG.

– Så lenge man har klarvær, vil det være mulig å se den i løpet av natten.

Tåke-dott

Granerød har selv sett kometen tidligere denne uken og forteller til VG at den så ut «litt som en tåke-dott».

For å se den trengte du en god kikkert og et mørkt sted.

Kometens bane går mellom Nordstjernen og stjernebildet Karlsvogna, ifølge en artikkel fra forskerfabrikken fra januar. Nordstjernen er den klareste stjernen i stjernebildet Lille bjørn.

Du kan se kart over hvor kometen kunne ses ut januar hos Norsk Astronomisk Selskap.

Kometer er himmellegemer som består av is, frossen gass, stein og støv. De kalles iblant for «skitne snøballer», ifølge Store norske leksikon.

Kometer kjennetegnes av at de får hale når de kommer nærme nok solen. Da blir de varmet opp, slik at is går over til å bli gass, og støvpartikler slippes løs. Det blir synlig som en sky og som haler fra kometene.