Helleristninger fra steinalderen viser skinnbåter, ifølge forskerne.(Foto: Martin Kristoffer)
Ny studie vekker gammel debatt: Hvilke båter brukte de første skandinavene?
Helleristninger og selolje brukes som bevis for at de første skandinavene reiste i skinnbåter, som inuittene. Dansk forsker er skeptisk.
JohanGudmandsenJOURNALIST, VIDENSKAB.DK
Publisert
For 5.000 år siden seilte et skandinavisk
steinalderfolk rundt i skinnbåter som lignet på båtene inuittene lenger nord
brukte.
Det er i hvert fall teorien forskerne
legger frem i en studie som er publisert i Journal of Maritime Archaeology.
Forskerne peker blant annet på
helleristninger som ser ut til å avbilde skinnbåter, samt den store mengden
selrester som er funnet på steinalderboplasser.
Enklere å frakte med skinnbåter
– Selene ville ha vært vanskeligere å nå
med båter laget av uthulte trestammer, såkalte stokkebåter, som vi vet at de
også hadde, sier Mikael Fauvelle, førsteforfatter av studien.
– I tillegg er dette en periode da det
foregikk handel over svært store avstander og rundt hele Skandinavia. Det ville
ha vært vanskelig å transportere store mengder varer eller dyr over havet i
stokkebåter, og det er en av grunnene til at vi tror at disse menneskene
foretok lange reiser i skinnbåter, legger han til.
Hva er en skinnbåt?
Skinnbåter ble brukt av mange forskjellige
kulturer rundt om i verden. De var særlig vanlige i arktiske strøk som
Grønland, Canada, Alaska og Sibir.
Et klassisk eksempel på en skinnbåt er
inuittenes umiak, som var laget av selskinn sydd over en ramme av tre eller
bein og impregnert med selolje.
Umiakene var ofte rundt 10 meter lange og
kunne ha plass til opptil 15 passasjerer. Av og til ble det bygget spesielt
store båter på opptil 18 meter.
Det fantes en lett båt som kunne brukes
til ferd over lange distanser og som var spesielt tilpasset arktisk terreng
fordi den lett kunne løftes opp av vannet og transporteres over is eller land.
Det er imidlertid ikke alle forskere som
er enige.
En av dem er Ole Kastholm, arkeolog,
ekspert på oldtidsbåter i Skandinavia og seniorforsker ved
museumsorganisasjonen ROMU i Danmark.
Han understreker at vi ikke har noen
arkeologiske funn av skinnbåter og at alle spekulasjoner om dette kommer fra
indirekte beviser.
– I studien prøver de å bevise at skinnbåter har eksistert, men det er ikke
nødvendig å finne på en båt som vi ikke har funnet, sier Kastholm.
– Alt de bruker for å antyde at denne
kulturen brukte skinnbåter, kan like godt forklares med stokkebåter, som vi vet
at de hadde.
Hjelper oss å forstå vår egen historie
Striden gjelder den såkalte gropkeramiske
kulturen i steinalderen i Skandinavia.
Kulturen, som har fått navn etter sin
særegne måte å dekorere keramikken på, levde hovedsakelig som jegere og samlere
i Norge, Sverige og Nord-Danmark fra rundt 3500 til 2300 f.Kr. – til tross for
at jordbruket allerede var utbredt i Skandinavia på denne tiden.
De var et kystfolk, og alt fra transport og
handel til det å skaffe mat og selskinn til klær foregikk på sjøen. Derfor har det noe å si hvilke båter de brukte.
– Det er veldig viktig fordi det markerer
begynnelsen på den maritime kulturen vi har i Skandinavia, der handel til sjøs
alltid har vært essensiell, mener Mikael Fauvelle.
– Vi ser skipsfart gjennom hele den
skandinaviske historien: I bronsealderen dro vi ut, og i vikingtiden gjorde vi
det samme. Men det er her vi legger kimen til alt sammen, og derfor er det også
spennende å vite hvilke båter som ble brukt. Det hjelper oss til å forstå
skandinavenes historie, sier han.
Vanskelig å bevise
Annonse
Men arkeologene er ikke enige – og det er
ikke bare Ole Kastholm og Mikael Fauvelle som har oppfatninger om saken.
Rune Iversen, arkeolog ved
Saxo-Instituttet ved Københavns Universitet, forklarer:
– Spørsmålet om disse båtene har vært
aktuelt siden 1951, da en dansk professor, Carl Johan Becker, påpekte at disse
menneskene må ha vært dyktige sjøfolk fordi de drev omfattende handel over
enorme avstander, sier han.
Dette ga næring til teorien om at
skandinavene må ha hatt noe mer avansert en stokkebåter, kanskje noe som lignet
på inuittenes skinnbåter.
Problemet er at denne teorien er vanskelig
å bevise.
Skinnbåter blir nemlig ikke bevart, og
derfor vil vi ikke finne noen avgjørende bevis, sier Fauvelle.
– Husk at vi bare har noen få båter fra
vikingtiden, og de er laget av tre. Skinn er mye mindre holdbart, og dette
skjedde flere tusen år tidligere, påpeker han.
– Sannsynligheten for å finne en intakt
skinnbåt er utrolig liten, så vi må se på andre ting, og det er det vi gjør i
denne studien.
Fauvelle og kollegene hans legger
vekt på tre hovedargumenter for at de første skandinavene brukte skinnbåter:
For det første er det funnet bevis for
omfattende handel over store områder, samt rester av sel og dyphavsfisk. Dette tyder på at den gropkeramiske
kulturen var vant til å ferdes på dypt vann, sier Fauvelle.
– Det tyder på at de hadde skinnbåter, for
stokkebåter er svært vanskelige å navigere på havet, sier han.
Annonse
I tillegg er det funnet båtskjeletter som
kan ha vært skinnbåter:
– I Tyskland, Nederland og Sverige har man
noe som kan være skrog der skinn kan ha vært sydd på, sier Fauvelle.
Funnene fra Nederland og Tyskland er
datert til yngre steinalder – 3900 f.Kr. til 1800 f.Kr. – eller enda tidligere. Ifølge Fauvelle kan det tyde på at det da fantes kunnskap om å lage skinnbåter i
Nord-Europa.
To svenske eksempler kan dateres til tiden
rundt den gropkeramiske kulturen – men det er fortsatt omdiskutert om funnene
er skinnbåtskjeletter eller ikke.
Helleristninger viser kanskje skinnbåter
Ifølge Fauvelle er det beste
beviset helleristninger som ser ut til å avbilde skinnbåter. I studien peker de på helleristninger som
er enda eldre enn før den gropkeramiske perioden – allerede i 5000 til 3000
f.Kr.
Helleristningene er fra Nord-Norge, men
arkeologen forteller at lignende bilder er funnet i andre deler av Skandinavia.
De viser fiske, hvalfangst og selfangst,
som den gropkeramiske kulturen var kjent for, og båter som har en slående
likhet med skinnbåtene som ble brukt av inuittene.
Større stokkebåter i Storbritannia
Ole Kastholm er enig i at stokkebåter er
vanskelige å navigere på havet, men han mener det betyr at det rett og slett var veldig risikabelt å ferdes på sjøen.
– Hvis man transporterer husdyr i
skinnbåter, for eksempel kalver eller reinsdyr, er det fare for at et spark kan
slå hull i båten, legger han til.
Annonse
Han sier også at selv om at stokkebåtene
som er funnet i Skandinavia, ville være vanskelige å seile på havet, er det
funnet bedre og mye større stokkebåter på De britiske øyer.
– Funn av dyphavsfisk og sel blir nevnt
som bevis for bruk av skinnbåter, men dette er ikke noe solid bevis. Disse
ressursene har vært tilgjengelige med stokkebåter, sier han.
– Spesielt hvis de hadde stokkebåter av
samme størrelse som det vi har funnet på De britiske øyer, sier Kastholm.
Han legger heller ikke mye vekt på helleristningene.
– Det er ikke pålitelig kildemateriale i
denne sammenhengen, sier han.
– Selv om noen av helleristningene fra Nord-Norge
forestiller skinnbåter, betyr ikke det at de som bodde lengre sør, brukte dem.
– Det er en tommelfingerregel at folk
bruker det som har vært tilgjengelig for dem, mener Kastholm.
Han peker på at det i store deler av Skandinavia
har vært skog, i motsetning til i polarområdene der inuittene bodde. Hvis
folk hadde tilgang til mye trevirke, var det det de brukte, sier han.
Mikael Fauvelle svarer at det er nettopp
dette argumentet de bruker i programmet:
– Jeg er helt enig i at folk bruker de
materialene som er tilgjengelige i omgivelsene deres. Derfor argumenterer vi for
at de som hadde rik tilgang på sel og selskinn, sannsynligvis bygde skinnbåter,
sier han.
Passer ikke inn i skandinavisk
skipstradisjon
Til slutt understreker Ole Kastholm at
skinnbåter ikke passer inn i utviklingen av skandinavisk skipsbygging, som vi
vet må ha ført til vikingtidens skip.
Annonse
– Vikingskipene er skallbygde, det vil si
at man først lager det ytre skallet av planker, og så setter man inn det
avstivende skjelettet, sier han.
Skinnbåter er skjelettbygde, altså
omvendt, der skjelettet lages først, og så trekkes skinnet over.
Derfor er skinnbåter en teknologisk
blindvei når vi ser på de arkeologiske kildene vi faktisk har, sier han.
– Dette ble faktisk påpekt allerede i 1956
av den svenske etnologen og båtspesialisten Albert Eskeröd i en banebrytende
studie, noe forfatterne av den nye studien ser ut til å glemme, sier Kastholm.
Mikael Fauvelle svarer at dette poenget
faktisk støtter argumentasjonen hans:
– I stedet for å fokusere på vikingtiden, bør vi se på bronsealderen, som ligger mye nærmere, sier han.
– I bronsealderen brukte de båter laget av
treplanker som ble sydd sammen. Konseptet er faktisk veldig likt det å sy
sammen selskinn.
Fortsatt åpent spørsmål
Spørsmålet om den gropkeramiske kulturen
brukte skinnbåter, er fortsatt åpent, men ifølge Rune Iversen er studien et
interessant bidrag.
– Kulturen var ekstremt sjøorientert, og
lange transportruter, blant annet for flint, tyder på dyktige sjøfarere, sier
han.
– Flint fra Danmark ble fraktet helt opp
til Bottenviken. Det tyder på at det fantes båter som kunne håndtere den. Men
vi vet ikke om det var skinnbåter eller store stokkebåter, forklarer han.
– I denne studien gir forskerne en rekke indikasjoner,
og det er bra. Men vi mangler de avgjørende bevisene, sier han.