Slaget ved Femern i 1644 var et stort nederlag for Danmark, og kong Christian IV ville bare glemme ydmykelsen. To vrak som er funnet i Sverige, viser seg nå å være danske krigsskip fra det sviende nederlaget.(Illustrasjon av slaget på 1600-tallet av Willem van de Velde d.e.)
To skip som danskekongen helst ville glemme, har dukket opp i Sverige
En ny studie bekrefter at to skipsvrak som er funnet i den svenske skjærgården, er vitnesbyrd fra et sviende dansk nederlag i 1644.
LiseBrixJOURNALIST, VIDENSKAB.DK
Publisert
En morgen i oktober 1644 begynte kanonene
å dundre over Femern Bælt sør for Lolland i Danmark. Den danske flåten på 17
skip sto overfor en overlegen fiende med 42 kampklare skip.
Svenskene og nederlenderne hadde rottet
seg sammen mot Danmark, og utsiktene til seier var små. Men den danske
øverstkommanderende, admiral Pros Mund, var fast bestemt på ikke å trekke seg
tilbake.
Kort tid etter var Femern preget av blod,
kruttrøyk og flammer. Og da røyken hadde lagt seg, var Pros Mund død, og kroppen
hans kastet i vannet. Danmark hadde lidd et sviende nederlag. En ydmykelse som
kongen, Christian IV, helst ville glemme.
– Historien er svært godt beskrevet i
Sverige, men den er så godt som ikke-eksisterende i danske historiebøker. Hele
slaget er et stort nederlag for Danmark, forklarer Morten Johansen, som har
arbeidet med slagene som er kjent som Slaget ved Femern.
Etter å ha vært mer eller mindre glemt i
århundrer begynner imidlertid flere vitnesbyrd på den danske ydmykelsen å
dukke opp fra havets dyp.
Nye funn vekker historien til live
De siste årene har vrakene av to danske og
ett nederlandsk krigsskip dukket opp til overflaten under utgravningene av
Femern-forbindelsen mellom Danmark og Tyskland.
Og nå viser en ny svensk-dansk studie at
to vrak som er funnet på grunt vann i den svenske skjærgården ved Stockholm, er
de to gamle danske krigsskipene To Løver og Neptunus.
Skipene ble erobret av svenskene under
Slaget ved Femern i oktober 1644.
– Selve vrakene har vært kjent i mange år,
men dette er første gang de har blitt arkeologisk undersøkt, og vi har fått
bekreftet at det dreier seg om de to danske krigsskipene, sier marinarkeolog
Niklas Eriksson, forsker ved Centrum för maritima studier ved
Stockholms universitet.
Slik har vi gjort det
Beskrivelsene av historiske hendelser i
denne artikkelen er basert på informasjon fra Vikingeskibsmuseets gjennomgang
av Slaget ved Femern og informasjon fra den nye studien.
Unikt innen skipsbygging
Bare 2 av 17 danske skip vendte hjem til
København etter det sviende nederlaget.
Flere skip sank eller gikk på grunn, mens
i alt ti ble erobret og tatt som krigsbytte av den svensk-nederlandske fienden.
Blant dem var skipene Neptunus og To løver.
Ifølge den svenske admiralen Carl Gustaf
Wrangels rapport fra sjøslaget var Neptunus et splitter nytt krigsskip som den
danske kongen hadde kjøpt fra Nederland året før.
To løver ble derimot bygget i 1631 på et
verft i Christianshavn, eid av den berømte skotskfødte skipsbyggeren David
Balfour (1574–1634), som hadde kommet til Danmark på oppdrag fra Christian IV.
– Det er det eldste skipet vi kjenner til
med bevarte tegninger, sier Niklas Eriksson. – Balfour var en av de første
skipsbyggerne som brukte tegninger til sine konstruksjoner.
Christian IV elsket en spesiell skipstype
Selve tegningen som To løver trolig ble
bygget etter, befinner seg fortsatt i det danske Rigsarkivet og ble egentlig laget til
krigsskipet Hummeren. Det ble bygget av Balfour i 1624 og vekket stor
begeistring hos Christian IV.
Annonse
– Kongen var så fornøyd med skipet at han
bestilte ni til, som ble bygget etter samme design. Et av dem var To løver,
forteller Niklas Eriksson, som legger til at det var litt større enn det opprinnelige.
To løver skulle være «to sjællandske alen»
(1,256 meter) lengre enn Hummeren, så det må ha vært minst 34,8 meter langt
totalt, anslår forskerne i den nye studien.
– Balfour har vært litt av en type, for
han havnet i fengsel for å ha fornærmet kongen. Men han må ha vært en dyktig
skipsbygger, siden han klarte å overleve og vende tilbake, påpeker Eriksson.
Skipenes siste timer
De svenske kildene sier lite om hva To
løver og Neptunus gjorde i de årene var i den svenske marinen.
Men høsten 1659 var de to skipene blitt
eldre, og det ble bestemt at de bevisst skulle senkes for å blokkere
innseilingen til Stockholm. Svenskene ville holde oversikt over hvor eventuelle
fiender kunne ferdes mot Stockholm. De skulle helst forbi Vaxholm festning.
Men før de kunne senkes, ble de rammet av
en storm som herjet 17. november 1659.
De to skipene rev seg løs i stormen og
endte med å synke alene i en liten bukt i nærheten. Uten å blokkere
innseilingen til Stockholm.
Gjenoppdaget etter nesten 350 år
En vårdag i 2021 begynte jakten på To
løver og Neptunus. De svenske forskerne Niklas Eriksson og marinarkeolog Jim
Hansson dro til Myttingeviken i Stockholms skjærgård med dykkerutstyr og sonar.
– I en database over vrak i Sverige står
det at den lokale muntlige tradisjonen i området sier at de to vrakene på
stedet er To løver og Neptunus. Men den typen informasjon har ofte vist seg å
være helt feil. Så vi visste ikke hva vi ville finne, sier Eriksson.
Vannet i bukten var grumsete og sikten
dårlig, men på grunt vann fant de to forskerne raskt to skipsvrak som lå baugen
vendt mot land.
Annonse
Begge skrogene var bevart helt opp til
dekket.
Forskerne undersøkte og fotograferte
vrakene ved hjelp av fotogrammetri, som de brukte til å lage en 3D-modell.
Deretter tok de treprøver som ble sendt til København for analyse.
En strekkode gjemt i treverket
Ved forskningslaboratoriet dendro.dk i
København er Aoife Daly ekspert på dendrokronologi, som kan vise hvor og når
trær har vokst.
– Når trær vokser, dannes det en årring
hvert år. Avhengig av været det året kan treet danne smale eller brede
årringer, som en strekkode av informasjon, forklarer Daly, forsker ved
Saxo-Instituttet ved Københavns Universitet.
Ved å sammenligne treprøver med kjente og
daterte trereferanser kan Daly gjenkjenne spesifikke mønstre i årringene, noe
som avslører alderen og regionen treet kan ha vokst i.
– Det ene skipet ser ut til å stamme fra
Sør-Skandinavia. Det andre kommer fra et sted lenger vest, rundt Nederland,
sier Daly.
Dateringen av det ene skipet, Neptunus,
tyder på at trærne ble felt rundt 1629–1636. For det andre skipet, To løver,
ble trærne felt rundt 1608–1622.
Bekrefter funnet
Den dendrokronologiske analysen passer
dermed godt med at et av skipene, Neptunus, skal ha blitt bygget i Nederland i
1643.
– De trærne som ble felt i
Sør-Skandinavia, passer også godt med et skip bygget i Danmark, og det skulle
To løver ha blitt, sier Daly.
Kombinasjonen av de arkeologiske
undersøkelsene og den dendrokronologiske analysen gjør at forskerne bak studien
føler seg trygge på at de faktisk har lokalisert Neptunus og To løver. Morten
Johansen, skipsvrakforsker ved Vikingeskibsmuseet i Roskilde, er enig.
Annonse
– Det virker veldig overbevisende, sier
Johansen, som ikke selv har vært en del av undersøkelsen, men som har arbeidet
med de samme skipstypene og slaget i Femern Bælt.
Han har vært involvert i Vikingskipshuset
sine undersøkelser i Femern Bælt, der det er gjort tre oppsiktsvekkende
vrakfunn fra det samme sjøslaget.
Under arkeologiske undersøkelser av
havbunnen i 2012, i forkant av byggingen av Femern-tunnelen, fant forskerne de
to første velbevarte skipsvrakene.
Det viste seg å være det danske
krigsskipet Lindormen, som brant og sank under slaget i 1644. Det andre viste
seg å være det nederlandske Swarte Arent, som var det eneste skipet fra den
svensk-nederlandske flåten som gikk tapt under slaget.
Begge skipene lå på 24 meters dyp, og fra
vrakene ble det hentet opp en rekke sjeldne gjenstander, blant annet kanoner,
kuler, en skipskiste og kokekar.
Slike funn er ikke gjort i vrakene av
Neptunus og To løver.
– Alt av verdi på de to skipene var
fjernet fordi de var forberedt på å bli senket, forklarer Niklas Erikson.
Et vrak funnet i 2020
Marinarkeologene vendte
tilbake til Femern Bælt på forsommeren 2020.
Denne gangen undersøkte de et grunt område
vest for Rødbyhavn, der det skulle gjøres anleggsarbeid i forbindelse med den
nye tunnelen.
På grunt vann utenfor Lalandia på
Lollandskysten fikk forskerne nok en gang jackpot. Marinarkeologene fant
restene av et vrak og et titalls knuste og smeltede deler av bronsekanoner.
Undersøkelsene, som blant annet omfatter dendrokronologiske studier, tyder på
at vraket er restene av krigsskipet Delmenhorst, som ble bygget i 1631–36.
Delmenhorst ble bygget i Norge, men etter
samme design som To Løver, og også forlenget med to alen, sier Morten Johansen,
leder for det marinarkeologiske teamet ved Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Annonse
Historien vekkes til live
Ifølge historiske kilder gikk Delmenhorst
opp i flammer under Slaget ved Femern i 1644. Kapteinen, Hans Knudsen, nektet å
overgi skipet til fienden, og valgte i stedet å sette skipet på grunn.
Herfra forsvarte mannskapet seg mot
nederlenderne, helt til de måtte gi opp og redde seg i land. Fienden satte fyr
på Delmenhorst med et brannskip.
På vraket utenfor Lalandia kan man
fortsatt se skadene etter brannen. Og på denne måten har det glemte danske
nederlaget kommet frem i lyset etter nesten 400 år.
– Historien skrives alltid av
seierherrene, og det er ingen tvil om at Christian IV helst ville glemme Slaget
ved Femern. Men fordi det tilfeldigvis ble bygget en tunnel, har historien
kommet frem i lyset igjen, og vi har vært så heldige å finne vrakene av alle de
tre skipene som sank her, sier Morten Johansen.
– Og nå har vi også funnet to av de danske
skipene som svenskene tok med seg hjem etter slaget. Det er en fantastisk
historie om hvordan vi kan gjøre nye funn og vekke historien til live igjen,
avslutter Johansen.
Referanser:
Aoife Daly mfl.: Neptunus
and To Løver: An Archaeological, Archival, and Dendrochronological Survey of
Two Danish Prize Ships, Scuttled in the Stockholm Archipelago in 1659. Acta Archaeologica, 2024. (Sammendrag) Doi.org/10.1163/16000390-09401055
Slaget ved Femern 13. oktober 1644 var en
del av den såkalte Torstenssonfeiden (1643 til 1645), mellom Danmark, Sverige
og Nederland.
Striden ble intensivert av Christian IVs
beslutning om å øke Øresundstollen, noe som påvirket både svensk og nederlandsk
handel i Østersjøen.
I 1643 angrep en svensk hær Jylland, og en
annen hær rykket inn i Skåne. Det danske militæret ble tatt på sengen, ettersom
Christian IV hadde oversett advarslene om angrepet.
I juli 1644 møttes den svenske og den
danske flåten mellom Femern og Kielerfjorden i et berømt sjøslag, kjent som
Slaget på Kolberger Heide.
Slaget er spesielt berømt i Danmark fordi
den danske kongen selv ledet den danske flåten, og det var under dette slaget
at kongen mistet synet på det ene øyet.
I slaget i juli ble svenskene jaget på
flukt, men i oktober samme år – i Slaget ved Femern – led Danmark et sviende
nederlag mot den svensk-nederlandske flåten.
Danmark tapte dermed Torstensensfeiden, og
fredsavtalen i 1645 kom til å koste Danmark dyrt. Landet mistet en del av
retten til å kreve inn toll og dermed store inntekter.