Arkeologen graver forsiktig ut en av de to personene som nylig ble funnet i et lite rom.

Ny oppdagelse i Pompeii: De gjemte seg for vulkanutbruddet og ble fanget

En mann og en kvinne ble funnet på et lite soverom, med mynter og smykker.

Publisert

Arkeologer i Pompeii i Italia har gjort et nytt og bemerkelsesverdig funn. Restene av to ofre for vulkanutbruddet som fullstendig ødela byen Pompeii, er nylig avdekket. De to ofrene er en mann og en kvinne, som omkom under Vesuvs utbrudd i år 79 e.Kr.

De ble funnet i et lite rom som ble brukt som et midlertidig soverom. Huset var antakelig under oppussing, og personene gjemte seg her under utbruddet, men ble fanget.

– Dette gjør at vi kan hente inn en betydelig mengde informasjon om hverdagslivet til de gamle pompeianerne og mikrohistoriene til noen av dem, med presis og tidsriktig dokumentasjon.

Det sier Gabriel Zuchtriegel, direktør for Pompeii arkeologiske park, i en pressemelding.

Fant gull og smykker

Ifølge en fersk vitenskapelig rapport, publisert i E-Journal of the Archaeological Park of Pompeii, ble kvinnen funnet liggende på en seng.

Hun hadde en liten samling verdisaker av skatter i nærheten. De besto av gull-, sølv- og bronsemynter, samt smykker, inkludert et par øreringer i gull med perler.

Et flyfoto av Pompeii som viser ruiner av hus, gater og et amfiteater.
Et flyfoto av Pompeii. Byen har vært bosted for rundt 10.000 personer før den ble ødelagt.
En av personene som ble funnet. Møblene er avstøpninger i gips.
Arkeologene antar at personene i det lille rommet gjemte seg for asken som dalte ned i starten av utbruddet.
Mennesker går i en av de utgravde gatene i Pompeii.
Pompeii ble dekket av mange meter med aske og vulkansk masse, og graves fortsatt ut.

Det lille rommet, som var en del av en tjenesteavdeling under renoveringen av huset, ligger sør for et nylig avdekket rom med et blått alter. Det har også tilgang til en stor stue med dekorerte vegger.

Asken fylte huset

Forskerne tror at de to personene søkte tilflukt i rommet i håp om å overleve det pågående vulkanutbruddet. Mens de var der inne, ble de åpne rommene i huset langsomt fylt med dalende aske fra vulkanen.

Takket være at døråpningene var lukket, forble rommet fritt for aske. Imidlertid ble deres fluktmuligheter blokkert. De omkom da en pyroklastisk strøm, bestående av hurtigbevegende blanding av varme gasser, vulkansk aske og stein feide gjennom området og begravde dem. Denne kom senere enn asken som rammet området først.

I alt er det antatt at rundt 2.000 av byens kanskje 10.000 innbyggere omkom.

Fortsatt gjenstander på bordet

Forskerne har også klart å rekonstruere møbleringen i rommet. Møblene av tre og organisk materiale er borte, men har etterlatt seg et avtrykk i asken. Gjennom å fylle disse med gips har arkeologene klart å rekonstruere omtrent hvordan de kan ha sett ut.

Dette har også gjort det mulig å identifisere den nøyaktige plasseringen av gjenstandene på tidspunktet for utbruddet.

Arkeologene fant ut at rommet inneholdt en treseng, en krakk, en kiste og et bord med en marmorplate. På borde lå det fortsatt bronse-, glass- og keramikkgjenstander. I rommet ble også en bronsekandelaber funnet veltet.

Fortsetter utgravingen

Denne utgravingen er en del av et større prosjekt som har blitt utviklet de siste årene med mål om å sikre og stabilisere utgravingsområdet Region IX, Insula 10. Arbeidet skal områdets skråkanter og håndtere drenering av området.

Det er fortsatt mye å oppdage i Pompeii. Kun to tredjedeler av byen er gravd ut.

– I de kommende årene forventer vi betydelige fremskritt i de arkeologiske utgravningene. Og vi forventer fremskritt i å forstå og gjøre dette lokale området tilgjengelig, sier parkdirektøren.

Få med deg ny forskning om arkeologi og historie: