Salorno ble gravd ut på 1980-tallet, men først nå har arkeologer gjort grundigere undersøkelser av restene der.

Her tror forskere de kan ha funnet forkullede rester etter over 150 bronsealder­mennesker

Kanskje var det et felles gravsted for et lite lokalsamfunn.

Gjennom deler av bronsealderen var det ikke uvanlig med kremasjon av døde mennesker. Men på samme måte som i dag ble asken ofte gravlagt etterpå.

Derfor er kremasjonsplattformen Salorno i regionen Alto Adige, Italia et mysterium for arkeologer.

I Norge regnes bronsealderen som perioden fra rundt 1700 f.Kr. til 500 f.Kr. Lenger ned i Europa og mot Midtøsten var bronsealderen tidligere.

Dyrebein, keramikk og bronseskrap

Et italiensk forskerteam mener de forkullede restene etter 172 personer fortsatt ligger der. Det legger de frem i en vitenskapelig artikkel publisert i tidsskriftet PLoS One. Nettstedet Gizmodo har også omtalt studien.

Kremasjonsplattformen ligger stammer trolig fra mellom år 1150 f.Kr. og år 950 f.Kr. Arkeologene tror plattformen har blitt brukt gjennom flere generasjoner.

Det var ikke bare menneskerester som ble funnet i den spesielle graven. Forskerne fant også rester etter dyrebein, keramikk og bronseskrap.

Kanskje hadde disse restene en symbolsk verdi når mennesker ble gravlagt?

Elitegrav?

Forskerne syns dette er spesielt interessant fordi det ikke ligner på andre gravplasser. Her ser det ut som at døde kropper ble liggende ute i det åpne helt bevisst.

De vet at kroppene ble brent på grunn av tilstanden på beina.

Forskerne vet imidlertid ikke hvem som brukte den mystiske kremasjonsplattformen. Det kan virke som om det var et lite lokalsamfunn – og kanskje bare eliten.

Vanlig å kremere

Det var i bronsealderen vi begynte å begrave folk i gravhauger for første gang, ifølge Norgeshistorie.no. Gravhaugene var ikke bare vanlige i Norge.

Men når bronsealderen gikk inn i siste fase, opphørte skikken med å bygge store gravhauger, ifølge Store norske leksikon. Fra omkring år 1100 f.Kr. og frem til år 500 f.Kr.

Samtidig ble det i Europa vanlig å brenne den døde. Noen ganger kunne en beholder av tre eller leire fungere som en urne for restene.

Crivellaro, Federica., Cavazzuti, Claudio., Candilio, Francesca., Coppa, Alfredo og Tecchiati, Umberto. (2022). Salorno—Dos de la Forca (Adige Valley, Northern Italy): A unique cremation site of the Late Bronze Age. PLoS One.