Opptil 20 prosent av tida foran skjermen gikk med til dataproblemer, ifølge en dansk studie.
(Foto: ESB Professional / Shutterstock / NTB)
Vi kaster bort masse tid på dataproblemer, viser ny studie
Programmer som henger, maskiner som krasjer og datasystemer som er umulige å forstå. Danske forskere har sjekket hvor mye tid folk bruker på datatrøbbel.
Det er heldigvis blitt bedre siden sist gang forskere ved
universitetene i Roskilde og København undersøkte saken. Det skjedde for 15 år
siden.
Da viste resultatene at mellom 40 og 50 prosent av tida
foran skjermen forsvant i frustrasjoner over kranglete datamaskiner.
Nå har Morten Hertzum og Kasper Hornbæk sjekket igjen.
Problemer i en time foran skjermen
Forskerne rekrutterte 234 deltagere mellom 10 og 69 år. De
fleste av dem tilbrakte seks til åtte timer om dagen foran maskinen. De var for
eksempel studenter, konsulenter eller regnskapsførere. En ikke ubetydelig del
jobbet faktisk med IT.
Deltagerne fikk i oppgave å rapportere om eventuelle
problemer som oppstod i løpet av en tilfeldig time.
Dette kunne for eksempel være at programmet hang, eller krasjet
uten å lagre arbeidet. Eller at programmene var vanskelige å forstå eller finne
fram i.
Brukte opptil 20 prosent av tida på datatrøbbel
Resultatene viste at deltagerne i gjennomsnitt opplevde ett
problem i løpet av timen de skulle rapportere fra.
Mellom 11 og 20 prosent av tida gikk med til dataproblemene,
og deltagerne oppga at frustrasjonsnivået i denne tida var temmelig høyt.
I 84 prosent av episodene meldte deltagerne om at dette
hadde skjedd før. Omtrent like ofte rapporterte de at de trodde det ville skje
igjen. I et av fire tilfeller klarte ikke deltageren å løse problemet.
Også erfarne brukere fikk problemer
Det er vanskelig å vite om disse tallene er representative
for befolkningen generelt. Men de gir hint om at mange bruker mye tid på
datatrøbbel.
De fleste av deltagerne i studien var erfarne databrukere,
men de støtte altså likevel på problemer. Også trøbbel med å forstå hvordan
systemer skulle brukes.
Altfor mye tid
Dette er for dårlig, mener Hertzum og Hornbæk, ifølge en
pressemelding fra Københavns Universitet.
Selv om resultatene er bedre enn for 15 år siden, mener
forskerne det er altfor mye å bruke opptil 20 prosent av tida på
data-frustrasjoner.
Det tilsvarer opp mot en hel arbeidsdag i uka for de mange
som bruker datamaskin hele dagen på jobb.
Samtidig vet vi at mange sliter med å holde tritt med digitaliseringen som skjer i samfunnet. Særlig eldre frykter digitalt utenforskap.
Må ta med brukerne
Hertzum og Hornbæk mener de som utvikler datasystemer, rett
og slett må gjøre en bedre jobb. De mener det er mulig å lage systemer som bedre
skjermer brukeren mot frustrerende opplevelser, for eksempel når programmer
fryser.
Dessuten bør utviklerne i mye større grad rådføre seg med brukerne
når de skal utvikle gode brukergrensesnitt – altså kontaktflaten mellom
menneskene og programmene.
- Studien viser tydelig at det er stort rom for forbedringer,
og derfor håper vi den kan sette fokus på å lage mer brukervennlige systemer i
framtida, sier Hornbæk i pressemeldingen.
Referanse:
M. Hertzum
& K. Hornbæk, Frustration: Still a Common User Experience, ACM Transactions
on Computer-Human Interaction, juni 2023. Sammendrag.