Blant ungdommer og unge voksne er Instagram og Snapchat de mest populære sosiale mediene å få med seg nyheter på.

Nordmenn er på internett rundt 4 timer daglig

Den gjennomsnittlige tidsbruken vår på internett øker på alle ukedager og i alle aldersgrupper til omtrent fire timer daglig.

Nesten alle i alderen 13 til 44 år er på internett i løpet av en dag, viser ferske tall fra Norsk mediebarometer. Halvparten av dem som er 80 år eller eldre, bruker internett daglig.

Undersøkelsen viser at hele 96 prosent av befolkningen har egen smarttelefon. Den brukes omtrent to og en halv time på en gjennomsnittsdag.

De mellom 16 og 19 år bruker mest tid på nettet

Gjennomsnitts-nordmannen var fire timer på internett daglig i 2022. Dette er en økning på hele 21 minutter fra 2021, ifølge mediebarometeret.

Brukstiden ligger i snitt på fire timer og 17 minutter.

Tiden vi bruker på internett, har økt i alle aldersgrupper.

Unge voksne fra 16 til 19 år bruker mest tid på internett. De er i snitt på nettet i sju timer og 27 minutter en gjennomsnittsdag.

Nyheter i sosiale medier øker

Det er mer vanlig å lese nyheter i sosiale medier blant kvinner enn menn.

Blant ungdommer og unge voksne er Instagram og Snapchat de mest populære sosiale mediene å få med seg nyheter på. De over 25 år finner i størst grad sine nyheter i sosiale medier via Facebook.

Ti prosent av befolkningen oppdaterer seg på nyheter kun via sosiale medier, og ikke på noen av de tradisjonelle plattformene, i løpet av en gjennomsnittsdag.

Tallene viser at i tillegg til å se på underholdning, er det mange tenåringer og unge voksne som oppgir at de får med seg nyheter på Tiktok.

Fire av ti tenåringer finner nyheter på Tiktok.

De tradisjonelle mediene daler

Unge voksne oppdaterer seg på nyheter i størst grad via nettaviser og sosiale medier, mens eldre fortsatt bruker tradisjonelle medier som aviser, radio og TV.

Fra 1991 og fram til 2008 var det papiraviser, TV og radio som var de dominerende mediene i Norge. Over 80 prosent av befolkningen leste papiraviser og så på TV en gjennomsnittsdag.

Men de siste årene har andelen dalt.

Andelen som ser på tradisjonell lineær-TV, falt fra 58 prosent i 2017 til 35 prosent i 2021. For 2022 ligger tallet på 47 prosent, noe som er en høyere seerandel enn de siste årene.

Tallene for nyhetskonsumet på tvers av alle kilder og plattformer, viser at over 90 prosent av befolkningen får med seg noen nyheter i løpet av en gjennomsnittsdag.

—————

Denne saken kan du også lese på engelsk på sciencenorway.no

Få med deg ny forskning

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Du kan velge mellom daglig eller ukentlig oppdatering.

Powered by Labrador CMS