Den amerikanske studien føyer seg inn i rekken av studier som taler for at trening er bra. Veldig bra.
Den amerikanske studien føyer seg inn i rekken av studier som taler for at trening er bra. Veldig bra.

Fikk bedre konsentrasjon etter 20 minutter med trening

Trening er bra både for personer som sliter med angst, og for dem som ikke gjør det, ifølge forskerne bak studien.

Trening er bra for kroppen - og hodet. Det har du hørt tusen ganger.

Nå bekrefter en studie gjort av forskere ved Michigan State University, publisert i tidsskriftet International Journal of Psychophysiology det vi vet så godt fra før.

Testet konsentrasjonen

I studien deres deltok 37 kvinner som slet med angst, og 33 kvinner som ikke slet med angst. Kvinnene var i slutten av tenårene og begynnelsen av tjueårene.

Deltakerne skulle delta i to laboratorietester hver. I den ene skulle deltakerne først gjennom en test som målte konsentrasjonen deres - en såkalt Eriksen flanker task.

Kort fortalt: scorer man dårlig på testen, har man blitt påvirket av forstyrrende elementer som ikke har noe med testen å gjøre.

Etter konsentrasjons-testen skulle de løpe med moderat intensitet på en tredemølle i 20 minutter. Så gjorde de testen på nytt.

Stillesitting ga null effekt

Den andre laboratorieøkten skulle deltakerne ikke trene. De skulle bare gjøre testen før og etter 20 minutter med stillesitting.

Både gruppen som scoret høyt på angst og de som ikke gjorde det, presterte bedre på testen etter 20 minutter på mølla. Begge gruppene hadde raskere reaksjonstid og flere riktige svar gjennom testen.

Når gruppene satt stille, var resultatet null og niks forbedring.

Forskerne bak studien konkluderer med at trening er bra for både personer som sliter med angst, og de som ikke gjør det.

Mange studier viser det samme

De sier selv at det kan finnes treningsformer som er mer effektive enn den de har testet ut her. Eller kanskje kan en annen intensitet gi enda bedre resultater.

Men alt tyder på at trening i mange slags former har en positiv effekt.

Både de som trente moderat og mer intensivt fikk det mye bedre i en studie vi skrev om i november 2021. Forskerne bak mente at trening bør brukes som angsbehandling.

Det er en av nesten utallige saker forskning.no har skrevet om temaet gjennom årenes løp.

Styrketrening mot depresjon

I 2013 skrev vi at 15-20 minutters trening i uka hadde like god effekt som piller. Mye av det samme kom frem igjen i 2017, da vi skrev at en times trening i uka kan forebygge depresjon.

I den nye studien fra Michigan State University fikk deltakerne god effekt fra tredemølla.

I en studie forskning.no skrev om i 2018 fant forskerne ut at styrketrening kunne forebygge depresjon.

Like bra som piller?

I 2020 samarbeidet NTNU og organisasjonen Kondis om et prosjekt som handlet om sammenhengen mellom trening og psykisk helse gjennom koronapandemien.

– Vi så at de som sa de trente mindre i koronafasen, hadde et høyere nivå av angst og depresjon, fortalte psykolog Audun Havnen til forskning.no.

Vi kan også nevne det hjerneforsker Ole Petter Hjelle sa til forskning.no om trening i 2020:

– Hjernen er kanskje det organet som styrkes aller mest. Så godt som alle hjernens områder og funksjoner styrkes når vi beveger oss. Vi blir mer oppmerksomme. Vi får bedre hukommelse. Vi blir mer kreative. Vi takler stress bedre.

Studien denne artikkelen handlet om, viste at man kan halvere risikoen for å få alzheimers ved å trene.

«Hvordan våger noen å ikke trene?», tenkte professor Linda Hildegard Bergersen da hun så resultatene fra studien.

Referanse:

Pontifex, Matthew B., Parks, Andrew C., Delli Paoli, Anthony G., Schroder, Hans S. og Moser, Jason S. (2021). The effect of acute exercise for reducing cognitive alterations associated with individuals high in anxiety. International Journal of Psychophysiology.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS