Ølbriller ingen unnskyldning

Ølbriller kan ikke brukes som unnskyldning når menn feilvurderer unge kvinners alder, melder britiske forskere.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Alkoholinntak kan brukes som unnskyldning for så mangt, men forskere mener nå at det ikke hemmer hvordan vi bedømmer alder. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)"

Forsøket ved University of Leicester hadde 240 deltakere, og halvparten av dem ble skjenket alkohol før de ble vist manipulerte bilder av en syttenårig jente. En tredel av de drikkende deltakerne ble klassifisert som fulle.

Fotoene var retusjert slik at jenta på ett bilde så ut som om hun var 13 år gammel, og på et annet som om hun var 20. På noen av bildene hadde hun også på seg sminke.

Trodde jenta var eldre

Forskerne sier nå at menn som har hatt sex med jenter under den seksuelle lavalder ikke skal kunne bruke alkoholpåvirkning som unnskyldning.

"Studien viser at både berusede og edrue har lett for å tro at et sminket jenteansikt er eldre enn det virkelig er. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)"

Psykologen som ledet studien, professor Vincent Egan, sier til BBC News at han hadde vært borti mange saker hvor menn hadde brukt denne unnskyldningen, og at han derfor ville sjekke om ølbriller virkelig gjorde aldersbedømming vanskeligere.

Etter forsøket var det klart at det ikke var noen vesentlige forskjeller mellom den edru og berusede gruppa når det gjaldt å vurdere hvor gammel jenta var på de ulike bildene.

I stedet viste undersøkelsen at både de mannlige og kvinnelige deltakerne trodde jenta var vesentlig eldre enn hun virkelig var.

- Det er en vanlig oppfatning at alkohol har innvirkning på hvordan man bedømmer alder, men folk prøver jo alltid å finne på unnskyldninger for de gale tingene de gjør, sier psykologiprofessor Tim Valentine til BBC News.

Kilde:

Vincent Egan og Giray Cordan, Barely legal: Is attraction and estimated age of young female faces disrupted by alcohol use, make up, and the sex of the observer?, British Journal of Psychology, 23/8-08 (pdf)

Steele og Josephs, Alcohol myopia. Its prized and dangerous effects, The American Psychologist, 45 (8), 1990

Powered by Labrador CMS