Annonse

Ølbriller uten øl

Bare tanken på alkohol kan gjøre jentene penere, viser en ny amerikansk undersøkelse.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en drink eller to blir representantene for det annet kjønn ofte mistenkelig tiltrekkende. Men nå tyder amerikansk forskning på at bare tanken på ildvann kan gjøre susen.

En undersøkelse av 82 mannlige studenter viste nemlig at selv umerkelige antydninger om alkohol så ut til å sette de ulykksalige “ølbrillene” på nesa.

Ord om alkohol

Det har lenge vært kjent at alkohol kan ha store effekter på kontakten mellom kjønnene, skriver Nature. En real klunk av flaska kan både øke lysten og gjøre kål på eventuelle hemninger. Hos andre kan fludiumet derimot dempe driftene.

Psykologen Ronald Friedman og kollegaene ved University of Missouri bestemte seg for å finne ut mer om sammenhengen. De hanket inn 82 mannlige studenter, som først fikk spørsmål om hvordan de selv mente alkoholen virket på lysten.

Omtrent en måned senere måtte prøveklutene kikke på flimrende dataskjermer. Innimellom flagret hastige glimt av enkelte ord og bokstaver forbi. Begrepene var enten alkoholrelaterte termer som øl, whisky, martini og malt, eller snillere drikker som smoothie, espresso og is.

Ordene blinket så fort at bevisstheten ikke fikk tak i dem. Men det gjorde tydeligvis underbevisstheten. Like etterpå skulle studentene nemlig rangere bildene av 21 jenter etter skjønnhet og antatt intelligens, og mye tydet på at alkoholordene påvirket resultatet.

Styggere og penere, men like intelligent

Guttene som tidligere hadde ment at drinker styrket driftene, syntes jentene var penere etter å ha sett hentydningene til drikking. Derimot så disse ordene ut til å ha den motsatte effekten på studentene som mente at alkoholen dempet lysten.

Dermed kan det altså virke som om bare tanken på alkohol kan påvirke oppfatningen om det annet kjønn. I hvert fall når det gjelder utseende. Når det kom til gjetninger om jentenes intelligens, så nemlig ingen av ordene ut til å ha innvirkning på resultatet.

- Det overraskende er at forventningene i seg selv kan påvirke oppfatningen, sier forsker Markus Denzler til Nature.

Dette er imidlertid ikke første gang slike sammenhenger dukker opp. En undersøkelse fra 1996 viste for eksempel at studenter som underbevisst oppfattet ordene “høy alder” og “bingo”, begynte å gå saktere i gangene.

Det kan nok være behov for flere undersøkelser før vitenskapen har helt oversikt over hvor tankene slutter og kjemien begynner, men inntil videre kan rikets fattige studenter slå seg til ro med følgende oppløftende antagelse:

Du trenger kanskje bare å antyde at du har tenkt å spandere en drink, før ølbrillene sitter som støpt.

Referanse:

R. S. Friedman, D. M. McCarthy, J. Förster & M. Denzler, Addiction, 100, p 672 - 681 (2005);

Lenker:

Nature: No booze needed for beer goggles

Addiction: Sammendrag av rapporten

Powered by Labrador CMS