Dansende bier på kokain

Bier på kokain blir overentusiastiske i vurderingene av matkildene de har funnet. Da bærer det rett til dansegulvet.

Det er altså ikke bare den menneskelige hjerne som lar seg påvirke av det ekstremt vanedannende stoffet kokain, som finnes i bladene til kokaplanten.

Nylig gav australske og amerikanske forskere kjemikaliet til alminnelige honningbier. Resultatet var at krypene totalt overvurderte kildene til sukker og pollen som de hadde funnet.

De stakk sporenstreks tilbake til kuben og fortalte fiskeskrøner til de andre biene – i form av en helt spesiell danseoppvisning.

Dette bekrefter forskernes mistanker om at biene har et belønningssystem i hjernen – på samme måte som oss mennesker.

Danser veien til maten

Bia er et av de få insektene som lever sammen i store samfunn, hvor innbyggerne deler på oppgaver og handler til det beste for fellesskapet. En av disse handlingene, er viftedansen – eller waggle dance.

Dette er en forunderlig danseoppvisning som noen av biene holder på spesielle dansegulv i bikuben. Og showet er langt fra underholdning.

Hver av piruettene og innslagene med vill vingevifting er del av en nøyaktig beskrivelse av hvor bia har funnet nektar eller pollen.

- Biedansen er en ufattelig komplisert samling av aktiviteter. Den er et svært harmonisk kommunikasjonssystem, meget raffinert og meget elegant, et av de sju under innen dyreadferden, sier Gene Robinson fra University of Illinois i ei pressemelding.

Men biene tar ikke til dansegulvet for et hvilket som helst matfunn. De forteller bare om kilder til høykvalitetsmat, og kun når kolonien trenger mer føde.

Inntil de får i seg kokain, da.

Litt overivrige

Forskerne fra University of Illinois og Australian National University testet hvordan det narkotiske stoffet virket på insektene ved å dryppe kokainløsning på bier som kom for å spise ferdiglaget sukkerløsning.

Etter en dose dop, ble biene forbløffende ukritiske til maten de fikk. Vel tilbake i kuben, begynte de å danse med ekstrem iver, selv om sukkervannet eller pollenet de fant, var av lav kvalitet, forteller forskerne.

- Og det var ikke slik at de spant ukontrollert på dansegulvet, sier Robinson.

Biene oppførte seg ikke villere enn vanlig utenfor dansegulvet, og de rotet ikke med informasjonen i viftedansen, selv om den var langt mer energisk enn forventet.

Forskerne tror den underlige oppførselen skyldes at biene har et belønningssystem i hjernen – ikke ulikt det vi mennesker har – som gjør at de i visse situasjoner blir motivert av en følelse av belønning og nytelse.

Hos oss er det nettopp dette systemet som blir påvirket av kokain, slik at vi plutselig føler mye mer nytelse enn vi egentlig skulle.

Lønn for uselviskhet

En del av belønningssystemet i menneskehjernen reagerer på uselviske aktiviteter. Når vi tobeininger gjør eller tenker på å gjøre en uegennyttig og god handling, øker aktiviteten i visse hjernesentre som styrer lyst og velvære.

Noen mener dette rett og slett er en metode naturen kan bruke for å forme et samfunn: å sørge for at hvert enkelt individ føler nytelse og glede når det gjør noe bra for fellesskapet.

Og nå tror forskerne at biene kanskje kan ha lignende systemer, som altså ble forsterket av kokain. Selv mat av dårlig kvalitet var nok til å få biene til å danse med største iver.

- Dette studiet gir sterk støtte til ideen om at bier har et belønningssystem, at det er blitt innpasset og nå er involvert i sosial atferd, som motiverer dem til å fortelle kolonibrødrene om mat de har funnet, sier Robinson, som også forteller at biene fikk abstinenssymptomer da det var slutt på kokainet.

Forskerne mener studier av bier kan gi oss nyttig kunnskap om kokain, også om hvordan stoffet virker på mennesket og menneskesamfunnet.

Se en kort video om bier, med viftedansen - the waggle dance:

Barron, A. B., Maleszka, R., Helliwell, P. G. and Robinson, G. E., Effects of cocaine on honey bee dance behaviour. Journal of Experimental Biology, 2009, 212, 163-168.

Journal of Experimental Biology