Oppskrift på et lengre liv?

Ved universitetet i Texas fyller musene tre år. Det er et år for mye. En smule manipulering med et helt vanlig gen har nemlig forlenget de korte muselivene med opptil 30 prosent.

Aldring er en merkelig greie. Før trodde selv forskerne at kroppen rett og slett ble slitt og gikk i stykker, på samme måte som en gammel bil. Nå vet de bedre.

Cellene i kroppen har nemlig fantastiske evner til å reparere seg selv, og det ser faktisk ut til at kroppen selv styrer oss utfor bakke med viten og vilje. Dette åpner så klart for håpet om å kunne forandre kroppen, slik at den glemmer sin egentlige intensjon.

Det er nettopp dette forskerne fra University of Texas har klart. De har skrudd litt på aktivitetsnivået til et gen som produserer proteinet klotho i mus. Dermed lever gnagerne opptil 30 prosent lengre enn normalt.

Oversatt i menneskeår ville det bety en levealder som øker fra 80 til 104 år. Og sammenligningen er i grunnen temmelig interessant. Menneskene har nemlig et klotho-gen som er nokså likt musenes.

Styrer aldring

Dette er ikke første gangen klotho er i rampelyset når det gjelder aldring, skriver Science. I 1997 oppdaget forskeren Makoto Kuro-o fra University of Texas at mus som manglet stoffet fikk aldringstegnene alt for tidlig, og døde unge.

Men betydde det at for mye klotho kunne forlenge livet? Mange tvilte på at sammenhengen også gjaldt denne veien, men Kuro-o og kollegaene gikk likevel i gang med å lage mus med overaktive klotho-gener.

Og resultatene viste altså at de genmanipulerte musene levde hele 20 til 30 prosent lenger enn normalt.

- Vi konkluderte med at klotho-genet er et aldringshemmende gen som kan forlenge livet når det er overaktivt og framskynde aldringen hvis det blir forstyrret, sier Kuro-o til National Geographics News.

Nå er det store spørsmålet så klart hvorvidt kunnskapen kan brukes til å forlenge livet til oss mennesker også.

Ingenting er sikkert

- Jeg tror at klotho-genet også kan regulere menneskelig aldring. Så den umiddelbare spekulasjonen er så klart om vi kan gi mennesker injeksjoner av klotho-protein som forlenger livene deres, sier Kuro-o.

Men forskerne aner fremdeles ikke om tanken noensinne vil bli til virkelighet. Selv om klotho-genet sannsynligvis påvirker aldringen i menneskene, har nok også en rekke andre gener en finger med i spillet.

Dessuten er det jo ikke umulig at manipuleringa har en del følger som ikke er så ønskelige. De langlivede musene var for eksempel mindre fruktbare enn normalt, og de mannlige gnagerne så ut til å ha større risiko for å få diabetes.

Uansett må det nok temmelig mye forskning til før noen kan nyte godt av den oppsiktsvekkende oppdagelsen. Det første man kan begynne på, er for eksempel å huke inn noen skikkelige oldinger, for å sjekke om blodet deres er smekkfullt av klotho-proteiner.

H. Kurosu, M. Kuro-o et al., Suppression of Aging in Mice by the Hormone Klotho, Science, Published online, 25 August 2005.

Science: Sammendrag av rapporten