Intervalltrening kan gjøre susen og redusere utmattelse etter behandling av testikkelkreft blant menn, viser studie.  (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Intervalltrening kan gjøre susen og redusere utmattelse etter behandling av testikkelkreft blant menn, viser studie. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Kreftpasienter fikk overskudd av intensiv trening

Intervalltrening med høy intensitet førte til mindre tretthet og bedre selvbilde blant menn med testikkelkreft, ifølge ny studie.

Published

Menn som hadde gjennomgått behandling mot testikkelkreft, deltok i et treningsprogram med intervalltrening.

De 63 mennene rapporterte betydelige forbedringer i selvtilliten og energinivået, sammenlignet med kontrollgruppen som bare fikk vanlig oppfølging.

De var også mindre trette og følte seg mer vitale tre måneder senere, ifølge studien som er publisert i tidsskriftet British Journal of Cancer.

Slappfisker hadde mest utbytte

Den nye studien viser også at det var de som var i dårligst form i utgangspunktet, som hadde størst utbytte av treningen.

Det strabasiøse treningsopplegget besto av vekselvis energisk gåing på tredemølle i oppoverbakke i to minutter av gangen, og saktere gange på flat grunn i to minutter.

Treningsøktene varte i 35 minutter, tre ganger per uke og programmet varte i 12 uker.

De som rammes av testikkelkreft, får det vanligvis tidlig i 30-årene. Det er vanlig å oppleve utmattelse etter behandling.

En norsk studie viste nylig at kreftpasienter ble mer slitne enn de ver forberedt på av å begynne å jobbe igjen etter endt kreftbehandling. Alle mente de begynte på jobb for tidlig.

Høy overlevelse

Det er omtrent 310 nye tilfeller av testikkelkreft i Norge årlig, og kreftformen er økende. Forekomsten er 11,8 personer per år per 100 000 innbyggere, viser tall fra Kreftregisteret. 

Forekomsten varierer mellom fylkene. 

Mellom 89,8 og 99 prosent overlever i fem år etter diagnosen. Det har sammenheng med at de fleste tilfeller oppdages før pasienten får spredning. 

Lett å gjennomføre

– Studien viser at trening med høy intensitet har mer virkning enn mer moderat trening, sier professor Kerry S. Corneya ved University of Alberta i Canada i en pressemelding.

Han sier treningsprogrammet kan følges enkelt, ved å jogge i to minutter for så å gå i to minutter. Det er også overkommelig for menn som generelt er i dårlig form og lider av trøtthet.

Studien bekrefter den økende mengden med forskning som viser at trening kan øke velværet og redusere tretthet etter kreftbehandling, ifølge Martin Ledwick ved Cancer Research UK.

– Tretthet kan virke ødeleggende for pasienter, og det er bra at det forskes på en slik enkel metode for å bekjempe dette, sier han.

Referanse:

S. C. Adams mf: Effects of high-intensity interval training on fatigue and quality of life in testicular cancer survivors. Sammendrag. British Journal of Cancer, 8. mai 2018.