Det kan ha vært digre bølger på Mars for flere milliarder år siden. (Illustrasjonsbilde: Shutterstock/NTB Scanpix)

Mega-tsunamier på Mars

En gang hadde den røde planeten store hav. Meteornedslag kan ha laget digre tsunami-bølger for milliarder av år siden.

Mars er dekket av spesielle og karakteristiske fjell og daler. Valles Marineris er det dype og kjempelange såret i overflaten. Olympus Mons er en gammel, utdødd vulkan som også er solsystemets høyeste fjell.

Men en gang i tiden hadde Mars-landskapet enda mer å by på. Det fantes store hav på overflaten.

Havene er borte for lengst, men planeten bærer fortsatt spor etter de våte elementene.

Store hav betyr også at det kan ha skjedd digre naturkatastrofer, noe en internasjonal forskergruppe mener de har funnet restene av.

For rundt 3,4 milliarder år siden kan Mars ha blitt rammet av to store tsunamier.

Den store dalen i midten av dette bildet kalles Vallis Marineris, og er en karakteristisk geologisk formasjon på Mars. (Foto: NASA)

Formet landskapet

Forskerne tror de ser spor etter tsunamier i det som var en gammel kystlinje på Mars. De har undersøkt området som kalles Chryse Planitia, i et nordlig område rundt ekvator.

Området ligger rett nordøst for den digre dalen Valles Marineris, som er rundt 4000 kilometer lang og syv kilometer dyp.

Her mener forskerne de ser rester av to enorme tsunamier. Det skal ha vært flere millioner år mellom de to monsterbølgene. Begge bølgene ble sannsynligvis til på grunn av meteornedslag i havet på planeten, og bølgene kan ha vært rundt 50 meter høye.

Slik kan Mars ha sett for flere milliarder år siden, i en kunstnerisk framstilling. (Foto: (Bilde: Ittiz, CC BY-SA 3.0))

Forskerne har undersøkt satellittbilder av dette området, og de ser restene etter den nye kysten som ble dannet da bølgen skyldte opp på land. Etter hvert som vannet trakk seg tilbake, dannet det seg store kanaler.

– Disse kanalene førte vannet tilbake til havet, sier Alberto Fairén i en pressemelding. Han er forsker ved Senteret for astrobiologi i Madrid, og har vært med på å lede studien, som er publisert i Nature Scientific Reports.

Men forskerne mener det var en tsunami til.

Is og vann

Denne tsunamien skal ha skjedd da klimaet på Mars hadde blitt kaldere. Den andre tsunamien skal ha fryst til store, runde istunger som la seg på overflaten.

Isen ble liggende på overflaten, og vannet rant aldri tilbake til havet. Forskerne mener havene på Mars sannsynligvis var veldig kalde på denne tiden.

Forskerne understreker at de bare har undersøkt et lite område, så det kan være tsunami-rester flere forskjellige steder på planetens overflate.

Nå er det nesten ikke noe vann igjen på Mars, men en amerikansk forskergruppe mener å kunne bevise at det finnes litt flytende vann igjen.

Nord- og sørpolen er også dekket av is, men det har vært frossent i svært lang tid.

Rodriguez mfl: Tsunami waves extensively resurfaced the shorelines of an early Martian ocean. Nature Scientific Reports, mai 2016. DOI: 10.1038/srep25106. Sammendrag