Flaggermusen og den kjøttetende planten har dannet et helt spesielt bånd. (Illustrasjonsfoto: C.C. Lee og M.D. Tuttle)

Plante og flaggermus jobber sammen

Det er ikke en fabel, men et dyr og en plante som har funnet hverandre gjennom evolusjon.

Den kjøttetende planten Nepenthes hemsleyana lever dypt inne i regnskogene på øya Borneo.

Planten har en helt spesiell matvare i dietten, nemlig flaggermusbæsj.

Men hvordan kan en stillestående plante få tak i denne delikatessen? Planten og flaggermusen har blitt ført sammen gjennom mange generasjoner med evolusjon.

Tyske forskere har undersøkt dette båndet mellom planten og flaggermusen. Ulmar Grafe fra universitetet i Brunei fant en flaggermus som sov inne muggen til en slik plante, og ville finne ut hvordan det kunne henge sammen.

Et neonskilt

Det viser seg at planten har et slags veiskilt for flaggermus. Formen og veggene i planten har en spesiell struktur og fungerer som en strålende ekkoreflektor.

Når flaggermusen suser gjennom natten, navigerer den ved hjelp av ekkolokasjon. Flaggermusen slipper ut høyfrekvente lyder som treffer ting og byttedyr der ute i verden og reflekteres tilbake til flaggermusen. Dyret kan dermed danne seg et bilde av en verden i stummende mørke.

Men N. hemsleyana kan tiltrekke seg flaggermusens oppmerksomhet. Siden den reflekterer så tydelige ekko, vil planten lyse opp blant andre ekkoer for flaggermusen.

Falsk flaggermus

Forskerne undersøkte denne effekten ved å sette opp et kunstig flaggermushode, som kan sende ut og ta imot ekkosignaler. Det viste seg at planten ga et kraftigere ekkosignal enn andre ting i omgivelsene.

Eksperimenter med levende flaggermus viste det samme. Flaggermusene fløy oftere til akkurat denne planten ute i den virkelige verden. Selv når plantene var gjemt bort blant mange andre grønne vekster, fant flaggermusene ofte fram.

Men hvis strukturen som reflekterte ekkoet ble ødelagt, klarte ikke flaggermusen å finne planten like enkelt.

Hva med flaggermusen?

Så flaggermusen kan oppdage planten, men hvorfor skal dyret ta bryet med å reise til akkurat den veksten?

Planten har knyttet et spesielt bånd med den bittelille flaggermusarten Kerivoula hardwickii, eller Hardwicke’s Woolly bat.

Her kan du se en video av flaggermusen.

Plantens munn eller mugge viser seg å være et strålende sted for flaggermusen og sove. Inne i planten er det ingen konkurranse fra andre flaggermus om de beste plassene, og det er ingen plagsomme parasitter eller andre plager.

Flaggermusen henger på innsiden av planten. Avføringen som den slipper ned i planten, inneholder nitrogen som planten trenger.

Dermed er ikke N. hemsleyana avhengig av å fange så mye insekter som tilsvarende planter. Forskerne påpeker at denne kjøttetende planten er kjent for å være relativt dårlig på å fange insekter.

Shöner mfl: Bats Are Acoustically Attracted to Mutualistic Carnivorous Plants. Current biology, juli 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.cub.2015.05.054.