En av de nye mini-froskene som er funnet i Brasil. (Foto: Luiz Fernando Ribeiro, CC by SA)

Mini-frosker oppdaget i regnskogen

Syv knøttsmå frosker har blitt funnet i høyt oppe i fjellene i den brasilianske regnskogen.

En brasiliansk forskergruppe la ut på en årelang ekspedisjon i regnskogen langs østkysten av Brasil, og avdekket miniatyr-froskene.

Alle de syv artene lever ganske høyt oppe i regnskogsfjellene, og hver art bor bare på én eller noen få fjelltopper. Forskerne tror de fort kan bli utryddet, siden froskene finnes så få steder.

Froskene bor på små «øyer» i fjellene, og er adskilt av terreng de ikke kan leve i. Dermed har også hver froskeart sitt eget lille froskeherredømme.

Én liten centimeter

Og froskene er knøttsmå. De fleste av de nyoppdagede artene blir ikke større enn en centimeter. De er blant de minste virveldyra på landjorda.

Artsfamilien heter Brachycephalus, og froskene er veldig fargerike. Fargene er ikke til pynt, men viser at froskene bærer på kraftig nervegift.

De syv froskeartene er ganske like, men har forskjellige overflateteksturer og farger på huden.

Siden froskene er så små, har kroppene endret seg sammenlignet med sine større artsfrender. Blant annet har de færre tær og fingre enn større frosker.

Disse to smårollingene ble også funnet i regnskogen. Det øverste bildet viser Brachycephalus auroguttatus, og den nederste heter Brachycephalus verrucosus. (Foto: Luiz Fernando Ribeiro, CC BY SA)

Vanskelige å finne

Den første frosken i denne familien ble funnet i 1824, skriver forskerne i studien, som er publisert i PeerJ.

Men mer enn halvparten av alle artene vi vet om har blitt oppdaget i løpet av de siste 15 årene, ifølge forskerne.

Det er en åpenbar grunn til at froskene er så vanskelige å finne: De er veldig små. Samtidig lever de i utilgjengelige områder.

Froskene lever på disse regnskogsfjellene på østkysten av Brasil. (Foto: Marcio R. Pie, CC BY-SA)

Forskerne spekulerer i om det finnes mange flere arter enn vi vet om, og de slet i årevis for å finne en liten håndfull med nye arter.

– Vi slet for å komme oss til områdene vi ville undersøke, men det var veldig spennende, sier Marco Pie i en pressemelding. Han ledet ekspedisjonen og er professor ved Universidade Federal do Paraná i byen Curitiba i Brasil.

– Men vi tror dette bare er begynnelsen. Vi har allerede funnet flere arter enn vi har beskrevet i den nye studien, sier Luiz Ribeiro ved Mater Natura-instituttet i Brasil.

Utrydningstruede amfibier

Forskerne tror at froskene er såpass sårbare at de kanskje må formere seg i fangenskap hvis artene skal bevares på lang sikt.

Mange amfibie-arter har dødd ut de siste tiårene, og det har blitt kalt en ukjent økologisk katastrofe. I 2005 visste forskere om 122 arter som har forsvunnet siden 1980.  Spørsmålet om hvorfor dette skjer er fortsatt ubesvart.

Noen av de utdødde artene kan kanskje bringes tilbake ved hjelp av genteknologi.

Den utdødde australske magerugende frosken forsvant i 1983. Spørsmålet er om arvemateriale fra denne frosken kan brukes til å gjenopplive arten.

Luiz F. Ribeiro mfl: Seven new microendemic species of Brachycephalus (Anura: Brachycephalidae) from southern Brazil. PeerJ, juni 2014. DOI: 10.7717/peerj.1011.