For mange er kanskje lukta av husdyrmøkk et godt vårtegn, men nå vil forskere lukta til livs. (Foto: Bjørn Rørslett, NN, Samfoto)

Vil gjøre husdyrgjødsel mindre illeluktende

Det er ammoniakk som skaper den vonde lukten fra gjødsel. Det vil forskerne gjøre noe med, men det er ikke så enkelt.

Når du kommer kjørende gjennom et landbruksområde i gjødselsesongen, kan lukten være nokså plagsom.

Det er ammoniakken som gir den skarpe lukten, og danske forskere arbeider nå for at dette stoffet ikke skal dannes.

Ammoniakk dannes på grunn av et enzym som kalles urease, som finnes i bakterier i avføringen til kyr og griser. Når avføring og urin blandes, så konverterer bakteriene i avføringen urea til ammoniakk.

Men selv om man stopper enzymet, vil man ikke kunne fjerne hele lukten.

– Gylle inneholder også sulfider, som også lukter vondt. Så det er komplisert å fjerne problemet helt, sier Henrik Karring, som er førsteamanuensis i bioteknologi ved Syddansk Universitet.

Gylle er en blanding av møkk og vann, og er en vanlig måte å lagre møkka på slik at den kan brukes til gjødsel seinere. Vannet binder ammoniakken.

Ammoniakk er en nitrogenforbindelse, og nitrogen brukes som næring i landbruket.

Skader miljøet

Åkrene trenger mye næring, men mange planter i naturen trenger ikke så mye. Produksjonen av griser og kyrne bidrar derfor til det som kalles nitrogenforurensning.

Faktisk er det grisene som er verstinger når det gjelder nitrogen.

– Det var overraskende at det var så stor forskjell. I Danmark er det mange griser. Derfor arbeider vi nå med å stoppe aktiviteten til enzymet, slik at det dannes mindre ammoniakk, sier Karring.

– Fortsatt vanskelig

Landbruksforsker Søren O. Petersen ved Aarhus Universitet mener forskningen er interessant.

– Det ser ut til å være en grundig undersøkelse. Det gir uten tvil bedre modeller for ammoniakktap, sier han.

Derimot tror han det blir vanskelig å hindre fordampingen av ammoniakk i praksis.

– Det er fortsatt vanskelig å hindre fordamping av ammoniakk, men hvis man kan stoppe urease-aktiviteten i avføringen, vil man kanskje forsinke prosessen.

– Men det er viktig at næringsverdien på åkeren ikke blir dårligere.

Xiaorong Dai og Henrik Karring: A Determination and Comparison of Urease Activity in Feces and Fresh Manure from Pig and Cattle in Relation to Ammonia Production and pH Changes, PLOS ONE (2014), doi: 10.1371/journal.pone.0110402 (sammendrag).