De fleste av oss må vel si seg skyldige i å ha vært på sosiale medier en gang eller to under arbeidstiden. Men kanskje gjør det ikke så mye. (Foto: Microstock)
Forsker: Bruk Facebook på jobben
Arbeidsplasser bør ikke forby bruk av sosiale medier, mener en engelsk forsker. Det er nemlig vår beste muligheter for å sosialisere i en travel hverdag.
Emmelie SakinaHyttingjournalist, Videnskab.dk
Publisert
Facebook. Twitter. Snapchat. Instagram.
Listen over sosiale medier har vokst i løpet av de siste tiårene. Det samme har bruken. Det har fått alarmklokkene til å ringe flere steder. Mange mener vi isolerer oss fra venner og bekjente når vi bruker de sosiale mediene.
Antropolog Stefana Broadbent fra UCL Digital Anthropology i London er ikke enig. Hun mener Internett gir mange muligheter til å skape sterkere bånd mellom mennesker.
– De sosiale mediene gjør at folk kan bryte ut av isolasjonen institusjoner og arbeidsplasser skaper. Mens vi er på arbeidsplassene våre, kan vi kommunisere med omgangskretsen vår, sier hun.
Du kan se Stefana Broadbent holde en TED-talk om emnet:
Snakker bare med fire til seks venner
Flere sosiologer mener at forskjellige faktorer tyder på at det store forbruket av sosiale medier har gjort at vi isolerer oss fra offentligheten og våre bekjente.
Den gjennomsnittlige Facebook-brukeren har for eksempel omkring 120 venner, men snakker bare med fire til seks av dem. Dessuten viser tidligere undersøkelser at 80 prosent av alle telefonsamtaler går til et av fire mennesker.
Stefana Broadbent mener vi ikke blir mer isolert fra hverandre.
– Ser vi på hvem som bruker de sosiale mediene og hvorfor de gjør det, finner vi en enorm utvikling av sosialitet, sier hun.
Ring kjæresten i arbeidstiden
Antropologen nevner hverdagshistorier hvor de sosiale mediene har hatt en positiv innvirkning på sosiale relasjoner.
Blant annet et par som har flyttet til Brasil, men som fortsatt spiser middager med familien sin via Skype.
– Med Internett har vi fått en enestående mulighet for å kontakte familie og venner, selv om vi ikke er fysisk hos dem, sier hun.
Flere bedrifter har valgt å blokkere medarbeidernes adgang til de sosiale mediene. Stefana Broadbent mener denne utviklingen negativ for det sosiale livet vårt.
– Man frykter at medarbeideren kaster bort tiden på de sosiale mediene. De forsøker å bestemme over medarbeidernes oppmerksomhet. Da blokkerer de for en større intimitet mellom mennesker, sier hun.
Lært opp til å fokusere på arbeidet
Annonse
Broadbent peker på at vi for om lag 15 år siden ikke hadde noen kontakt med våre bekjente i arbeidstiden. Det ble til en sosial norm, mener hun.
– Vi plasserer barna våre i institusjoner der de læres opp til å være borte fra familien sin i mange timer. Skolen etterligner livet i en bedrift, med møtetider, skjemaer og teambuilding-øvelser. Vi er derfor vant til å rette oppmerksomheten vår mot det stedet vi er, sier hun.
Alle bruker SMS
Ifølge forskeren ble normen etablert allerede for 150 år siden, med den industrielle revolusjon.
Før det arbeidet folk hjemme, og der kunne man være sosial med familien sin. Men fordi de reiste ut, stoppet kontakten med familien i det daglige arbeidslivet.
Det har endret seg med internett, mener Broadbent.
Hennes tidligere studier viser at om lag 50 prosent av de som har mulighet til det, sender private e-poster i arbeidstiden, aller mest omkring klokken 11.
75 prosent har private telefonsamtaler, og 100 prosent sender private SMS.