Intervalltrening kan gjøre susen og redusere utmattelse etter behandling av testikkelkreft blant menn, viser studie. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Treningspress ødelegger barnelek

Å gjøre lek til en treningsøkt saboterer andre fordeler ved aktiviteten, mener forskere.

Fysisk aktivitet blant barn blir sett på som en nødvendighet. Og når man kan kombinere moro med mosjon, kan det virke som om man har skutt gullfuglen.

Katherine Frohlich fra Universitetet i Montreal har undersøkt hvordan barn selv oppfatter betydningen av lek, og mener at lek ikke bare kan handle om kaloriforbrenning.

– Ved å fokusere på den fysiske aktiviten ved lek, setter autoriteter flere andre aspekter av lek som er fordelaktige for unge menneskers emosjonelle og sosiale helse, til side, sier Frohlich i en pressemelding.

Lek uten mening

Ved å intervjue 25 barn mellom syv og elleve år, fikk forskerne innsyn i hva barna selv tenkte om lek. I tillegg ble barna utstyrt med kamera, så de kunne ta bilde av det de likte å leke med.

– Lek er en aktivitet som gir glede samtidig som det er uten hensikt, sier Stephanie Alexander, en av forfatterne bak studien, i en pressemelding.

Bildene viste at sport var godt representert i form av sykler, fotballer og hockey, men at flere stillesittende aktiviteter som strikking, lesing, film og spill var like fremtredende.

– Barn foretrekker ikke bare aktiv lek, fortsetter Alexander.

Mening på flere plan

Forskerne bak studien understreker at lek kan oppnå flere ting enn bare fysisk aktivitet. Lek kan også være en aktivitet som bare kan være enkel moro, både alene og sammen med andre.

– Det skal være en mulighet for å oppleve spenning og glede, men også være til hjelp mot kjedsomhet, sorg, frykt og ensomhet, sier Frohlich.

Hun poengterer at lek burde være spontan og fri, noe som kan hjelpe unge mennesker å håndtere uventede situasjoner i fremtiden. Dersom kun den fysiske delen blir vektlagt, mener Frohlich at leken blir for ensformig.

– Lek er en måte å oppnå ulike hensikter på, inkludert å forbedre fysisk helse. Vi må åpenbart sikre barns utvikling og forhindre overvekt. Men må vi forvrenge lek for å oppnå dette? Spør hun.

Forskerne håper at deres studie av barnas perspektiv kan bidra til hvordan både myndigheter og foreldre går frem når det kommer til lek. 

Referanse:

Alexander S. A., Frohlich, K.L. og Fusco, C. Problematizing “Play-for-Health” Discourses Through Children’s Photo-Elicited Narratives. Qualitative Health Research (2014)

 

Powered by Labrador CMS