C-vitamin knyttes til tidlig fødsel

Mangel på C-vitamin kan gi for tidlig fødsel, antyder nytt norsk doktorgradsarbeid.

Forskningsarbeidet knytter for tidlig fødsel direkte til ett av genene for transport av C-vitamin, og støtter tidligere forskning som viser at lavt inntak av dette vitaminet kan øke risikoen for å føde for tidlig.

Det går frem av avhandlingens sammendrag. For tidlig fødsel vil si at barnet fødes mer enn tre uker før termin.

Tidligere er det påvist en sammenheng mellom lavt inntak av frukt og grønnsaker, og for tidlig fødsel. Det er blitt antatt at C-vitamin spiller en viktig rolle, men uten at man har visst dette sikkert.

Analysert to gener

Forsker og lege på barneavdelingen på Sykehuset Buskerud HF, Hans Christian Erichsen, står bak avhandlingen. Med hjelp fra kolleger har han kartlagt og analysert to gener som er viktige for transporten av C-vitamin i kroppen.

Ved å analysere DNA hos rundt 250 kvinner som fødte for tidlig, og hos cirka 500 kvinner som fødte til termin, viser Erichsen at kvinner med en vanlig variant av det ene genet (hos 30 prosent), har tre ganger høyere risiko for å føde for tidlig.

-Det er nærliggende å tro at den ene varianten av genet gjør at kvinnene tar opp mindre C-vitamin, og at mangel på dette vitaminet øker faren for å føde for tidlig, sier Erichsen til forskning.no.

- Antagelsen er styrket

Men med dagens kunnskap er det likevel for tidlig å fremsette helt bastante konklusjoner.

- Vi vet ikke helt sikkert om det er C-vitaminet som er virkestoffet. Men tidligere resultater fra diettstudier, og resultatene som kommer frem i doktoravhandlingen, styrker antagelsen om at c-vitamin er årsaken. Jeg mener denne antagelsen er styrket gjennom mitt arbeid, sier Erichsen.

For tidlige fødsler er en av hovedårsakene til sykehusinnleggelse av spedbarn, og for tidlig fødte barn er mer utsatt for mange sykdommer enn de som fødes til termin.

Innleggelse og sykdom medfører en stor belastning, både for foreldre og barn, og er dessuten svært ressurskrevende for samfunnet, opplyses det i sammendraget.

Hans Christian Erichsen. Single Nucleotide Polymorphisms in Genes Encoding Vitamin C Transport Proteins and Inflammatory Cytokines: Risk of Colon Adenoma and Preterm Birth. Doktoravhandling.