Farvel til rynkene

Ny forskning antyder at en antioksidant som finnes i bær, frukt og nøtter kan hindre UV-skader som fører til rynker.

Vi ser dem nok, der de kommer snikende ut fra ytterkroken av øyet og brer seg ubønnhørlig utover kinnet. Rynker. Til tross for at de første kråketærne nesten er for søte å regne, kunne nok mange av oss klart oss fint uten storebrødrene deres.

Det er her koreanske Ji-Young Bae og laboratoriet til Young-Hee Kang kommer inn.

De har nemlig undersøkt om smøring med antioksidanten ellagsyre kan bremse utviklinga av rynker på huden til mus. Resultatene er oppløftende – bokstavelig talt.

Ble mindre rynkete

Ideen er ikke helt ny.

En av faktorene som kaller rynkene fram, er UV-stråler fra sola eller solarium. De bryter ned stoffet kollagen, som er med på å holde huden stram og sterk. Tidligere studier har antydet at ellagsyre kan beskytte mot det skadelige lyset.

Og nå har Bae testet hypotesen på en gjeng med skallede mus, med hud som ligner vår egen.

Bae og kollegaene utsatte to grupper på seks slike mus for sterk soling, over en periode på åtte uker. Musene fikk en skikkelig dose UV-lys tre ganger i uka, og i løpet av forsøkstida økte eksponeringa til et nivå som garantert ville gitt rynker i huden til et menneske.

Den ene gruppa fikk imidlertid daglig behandling med ellagsyre på huden.

Etterpå viste det seg at musene uten antioksidanter hadde utviklet både rynker og tykkere hud, slik forskerne hadde forventet. Gnagerne som hadde fått ellagsyrebehandling, hadde derimot færre slike spor i huden.

Men hvorfor?

Stopper enzymer

Undersøkelser av musenes hud antydet det samme som resultatene av Kang-laboratoriets forskning på menneskelige celler.

De peker mot at ellagsyre beskytter mot UV-stråling ved å blokkere hudens produksjon av enzymer som bryter ned kollagen og ødelegger hudceller, står det i ei pressemelding fra Federation of American Societies for Experimental Biology.

Dessuten ser det også ut til at antioksidanten kan få huden til å lage mindre av et molekyl som er forbundet med inflammasjoner – betennelsesreaksjoner – som også er en viktig årsak til at vi får rynker.

Alt i alt mener forskerne at de har vist at ellagsyre – som finnes spesielt i bringebær, jordbær, tranebær og granatepler – virkelig kan beskytte mot rynker som skyldes UV-lys og inflammasjon.

Hvorvidt dette betyr at fjesene til framtidas førtiåringer blir glatte babyrumper uten verken kråketær eller ørneføtter, er selvfølgelig en helt annen sak.

De som jobber med prosjektet er Ji-Young Bae, Young-Hee Kang, Jung-Suk Choi, Sang-Wook Kang, Dong Shoo Kim & Jung Lye Kim. Forskningen ble presentert på Experimental Biology 2009 meeting i New Orleans, 21. april 2009.