Kronikk: Svineinfluensa og legemiddelbehandling

I et folkehelseperspektiv var det unødvendig å subsidiere legemidler mot svineinfluensa over folketrygden. Det skapte også overdrevne forventnnger om effekten av legemidlene, skriver Lars Småbrekke og Ørjan Olsvik i denne kronikken.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Tamiflu. (Foto: Wikimedia Commons, se lisens her)

I løpet av det siste trekvart året har vi opplevd en informasjonsstrøm om et mulig forløp av svineinfluensaepidemien som grenser mot skivebom.

Fokus på sjeldne, men alvorlige og tragiske sykdomsforløp ga unødig engstelse hos mange. Sammen med en overdreven forventning om effekt av legemidler mot influensavirus, skapte dette et klima som gjorde det vanskelig for både fagfolk og legfolk å gjøre rasjonelle valg om forebygging og behandling.

 Råd om legemiddelbehandling

Initialt anbefalte norske helsemyndigheter restriktiv bruk av antivirale legemidler for behandling og forebygging av svineinfluensa.

Senere, da både klinisk erfaring og epidemiologiske data viste at vi hadde et influensautbrudd med lav risiko for alvorlig sykdom, valgte myndighetene fra den 5. november å gi farmasøyter som arbeider i apotek rekvireringsrett for Relenza® og Tamiflu®.

I tillegg ble disse preparatene subsidiert over folketrygden, slik at kjøperen kun betalte om lag en tredjedel av den totale legemiddelprisen.

Moderat effekt av antivirale legemidler?

Verdens helseorganisasjon (WHO) og sentrale norske helsemyndigheter tegnet et trusselbilde som tydet på høy risiko for alvorlig sykdom. Dette bildet ble ytterligere forsterket ved at den økte tilgjengeligheten av Relenza® og Tamiflu® fikk bred omtale.

Paradoksalt nok kunne man få inntrykk av at antivirale legemidler var en viktig faktor for å redusere risiko for alvorlig sykdom og forebygge smittespredning av svineinfluensa. Dette skjedde på tross av at vi hadde, og fremdeles har, relativt lite kunnskap om effekten av disse legemidlene mot svineinfluensa.

Relenza® og Tamiflu® vil ved svineinfluensa trolig redusere sykdomsvarigheten i gjennomsnitt med 1-2 døgn dersom behandlingen starter innen 2 døgn etter symptomdebut. Etter kontakt med en person med påvist influensa må man i gjennomsnitt gi forebyggende behandling til 6 – 10 personer i 10 dager for å hindre ett sykdomsutbrudd.

Tamiflu® kan forkorte perioden der en smittebærer avgir virus til omgivelsene, men det er usikkert hvilken betydning dette har i et scenario med moderat smitterisiko og med lav risiko for alvorlig sykdom.

Redusert risiko for alvorlige komplikasjoner?

Det synes det å hefte usikkerhet om hvorvidt Tamiflu® reduserer risikoen for alvorlige komplikasjoner i forbindelse med influensa hos ellers friske personer, da det er inkonsistent informasjonen om dette i flere kilder.

På en av produsentens hjemmesider står det at behandling med Tamiflu® ikke påvirker risiko for influensarelatere dødsfall, mens det på en annen står at Tamiflu® reduserer slik risiko.

På hjemmesiden til Statens legemiddelverk står det at Tamiflu® gir lavere risiko for sekundære komplikasjoner fra nedre luftveger ved influensasykdom, men at dette ikke er undersøkt i spesifikke studier.

På hjemmesidene til amerikanske Food and Drug Administration (FDA) står det at det er utilstrekkelige data for å hevde at Tamiflu® reduserer risiko for sekundære komplikasjoner hos ellers friske pasienter.

En artikkel fra desember 2009 i British Medical Journal, som baserte seg på publiserte randomiserte forsøk (RCT’er), viste at Tamiflu® ikke gir en statistisk signifikant reduksjon i risikoen for alvorlige komplikasjoner.

Dersom man derimot inkluderer upubliserte RCT’er og observasjonsstudier, tyder data på at behandling gir redusert risiko. Dette illustrerer et dilemma for både fagfolk og legfolk: Hva er sannsynlig effekt av behandling? Tilgjengelige data gir etter vårt syn så langt ikke et entydig svar på dette.

Informasjonskvalitet og rasjonelle valg

Ved en truende epidemi og under forløpet av en eventuell epidemi, må oppdatert og ny informasjon til helsepersonell og legfolk være dynamisk og stå i forhold til det reelle trusselbildet.

Ny kunnskap kan gjøre det nødvendig å forandre råd om både vaksinasjon og legemiddelbehandling. Informasjonen må møte behovene til fagfolk som skal velge behandling, og behovene legfolk som har blitt beslutningstakere i den nye behandlingsstrategien.

Den bør dessuten være transparent og lett tilgjengelig. I så måte er det overraskende at informasjon både fra sentrale helsemyndigheter og WHO til tider verken var transparent, lett tilgjengelig eller ble gitt med referanser til underliggende data.

Politiske prosesser og prioritering

Vi har for første gang opplevd en influensaepidemi hvor WHO og nasjonale helsemyndigheter har argumentert for å bruke legemidler med direkte effekt mot viruset i stort omfang. Selv om WHO anbefalte liberal bruk av slike legemidler mot svineinfluensa, er det nasjonale myndigheter som bestemmer om andre enn leger kan rekvirere legemidlene, valg av behandlingsstrategi og hvem som skal betale regningen.

Normalt er det kun legemidler mot langvarige eller alvorlige sykdommer som blir gitt refusjon over folketrygden, og da bare etter en grundig vurdering av kostnader mot behandlingseffekt.

Siden svineinfluensa hos de aller fleste var av begrenset varighet, var lite alvorlig og behandlingseffekten i beste fall moderat, er det holdepunkter for å hevde at disse legemidlene ikke ble vurderte etter disse kriteriene. Hvilke prioriteringshensyn som lå bak beslutningen om å gi refusjon over folketrygden, bør derfor bli gjenstand for debatt.

Nyttig erfaring

I et folkehelseperspektiv var vedtaket om å gi refusjon over folketrygden for legemidler mot svineinfluensa unødvendig, og det var i tillegg egnet til å skape overdrevne forventninger om effekt av antiviral behandling.

Det var heller ikke behov for å øke tilgjengeligheten av disse legemidlene ved å gi farmasøyter rekvisisjonsrett, selv om dette tiltaket ga nyttige erfaringer og viste at farmasøyter i apotek kan bli en viktig ressurs for å gi befolkningen rask tilgang til legemidler ved en fremtidig alvorlig epidemi.

Powered by Labrador CMS