Terrorisme mot fugleinfluensa

Da flytrafikken gikk ned etter terrorangrepene 11. september 2001, ble den årlige influensaepidemien forsinket. Utilsiktet hjalp terroristene forskerne med å finne tiltak mot fugleinfluensa.

Forskere fra Children’s Hospital Boston har undersøkt influensa-dødelighet i USA. De tok for seg årene 1996 til 2005. De første årene var epidemien på topp omkring 17. februar. Men vinteren 2002 var annerledes.

Terrorangrep gav storstilt eksperiment

Da ble influensaen forsinket med to uker, og nådde toppen 2. mars. Først trodde forskerne at det var noe feil med dataene. Men så skjønte de at forsinkelsen skyldtes terrorangrepene på USA 11. september året før.

Etter terrorangrepene gikk flytrafikken kraftig ned. Dette forsinket spredningen av influensaviruset, særlig i den ellers så travle reisesesongen rundt den amerikanske høstferien.

"Den røde linja viser flytrafikk-kurven i september hvert år i tusener passasjerer. Den blå linja viser datoen for influensa-toppen for hvert år. Figuren er bearbeidet fra John Brownstein, PhD, Children's Hospital Informatics Program."

Kurvene for influensatoppen og flytrafikken fulgte hverandre i årene etter 2002. Flytrafikken tok seg langsomt opp igjen, og tidspunktet for influensatoppen krøp tilbake mot siste del av februar.

Terrorangrepene hadde helt utilsiktet virket som et storstilt eksperiment. Forskerne fikk ny forståelse for hvordan smitte sprer seg.

Fly på bakken stanser fugleinfluensa

Fugleinfluensaen har også blitt spredt med fly. Både den internasjonale helseorganisasjonen WHO og USAs helsemyndigheter har vurdert å begrense flytrafikken hvis fugleinfluensa blir en verdensomspennende epidemi.

Tidligere brukte forskerne datasimuleringer for å finne ut om slike tiltak hadde noe for seg. Men nå kan forskerne fra Children’s Hospital Boston for første gang vise til praktiske erfaringer.

Reduksjon i flytrafikken kan imidlertidig demme opp smittebølgen og gi helsemyndighetene tid til å sette i verk lokale tiltak.