Deler data om influensa

Forskere som studerer fugleinfluensa har blitt enige om å dele på data som de tidligere holdt for seg selv.

Tanken er at dette skal gi raskere kunnskap om viruset som har satt helsemyndigheter i beredskap for å takle en eventuell ny influensapandemi.

Avtalen er en konsekvens av at enkelte land og organisasjoner har blitt kritisert for å holde tilbake genetisk informasjon om viruset.

Begrenset nettverk

Dataene slippes ikke ut, av frykt for at andre forskningsgrupper skal ta tak i informasjonen og publisere vitenskapelige funn uten å kreditere alle forskerne som har vært involvert.

Så langt har tilgang til mange genetiske sekvenser av influensavirus vært begrenset til et globalt nettverk av 15 influensalaboratorier assosiert med Verdens helseorganisasjon (WHO).

Opprør

I mars i år startet den italienske viruseksperten Ila Capua et lite opprør mot dette systemet.

Istedenfor å legge sine data inn i den passordbeskyttede databasen knyttet til WHO, la hun dem inn i den åpne databasen GenBank - og oppfordret sine kollegaer om å gjøre det samme.

- Når du står overfor en pandemi, må du sørge for å prioritere riktig, sier hun til tidsskriftet Nature.

Ideen hennes har spredt seg blant verdens ledende influensaforskere.

Avtale

De har nå skissert opp en avtale hvor deltakerne gir et løfte om å dele sine genetiske data med hverandre.

Dataene skal plasseres under en sikker seksjon av en allerede eksisterende database på nettet, så raskt som mulig etter at de er hentet inn og analysert.

Informasjonen vil først bare bli tilgjengelig for forskerne som har signert avtalen, men etter seks måneder vil dataene være tilgjengelige for alle.

Forskerne som er med i dette nettverket, må love å samarbeide med og kreditere alle andre forskere i publikasjoner, samt holde alle avtaler om åndsverksrettigheter.

Raskere svar

Med åpen tilgang til genetiske data vil forskere verden over kunne sammenligne nye varianter av viruset hos både mennesker og dyr mye raskere.

Denne typen analyse kan for eksempel fortelle hvorvidt viruset muterer mens det sprer seg fra fugleflokk til fugleflokk.

Dersom viruset skulle spre seg til mennesker, vil man også raskere kunne se om det er i ferd med å bli resistent mot medisiner.

Prosjektet: Global Initiative on Sharing Avian Influenza Data