Like-knappen på Facebook ble innført som en funksjon i 2009, og lar brukerne både støtte og følge oppdateringer fra en spesiell organisasjon, bedrift eller lignende. Men i tillegg, er det å like en side en måte å gjøre den tilgjengelig på og legge på egne kommentarer til sine venner og bekjente.
Fakta om prosjektet
Studien er publisert i International Journal of Web Based Communities.
Prosjektet som er tilknyttet delTA-prosjektet, er støttet av Norges forskningsråd og undersøker nye former for samfunnsengasjement blant unge på nett.
Ved siden av SINTEF er aktørene NRK, Plan Norge, Amedia, Kongsvinger kommune og Arkitektur- og designhøyskolen med i delTA-prosjektet.
Noen er engasjert i saken, mens andre klikker “like” fordi det kjennes riktig der og da. Andre igjen vil bare vise vennene at de støtter saker med godt formål.
Liker-knappen blir brukt når folk vil vise sin støtte til noe, enten det er til Homoparaden i Oslo, lærernes streik mot arbeidstidsavtalen eller Plans prosjekter som skal gi folk i Sierra Leone bedre tilgang på rent vann.
Nå har forskere ved Sintef, Petter Bae Brandtzæg og Ida Maria Haugstveit, kartlagt vanene til mer enn 400 Facebook-brukere rekruttert fra Plan Norges Facebook-side.
Målet var å undersøke motivene deres for å “like” en bestemt humanitær sak eller organisasjon på Facebook.
Seks ulike motiver
Forskerne ba brukerne svare på tre hovedspørsmål:
For det første, mente de at det å “like” på Facebook virkelig støttet humanitære formål? Dernest, hva var det som motiverte dem til å like humanitære formål? Og til slutt, hvorfor sluttet brukeren å “like” humanitære formål på Facebook?
Forskerne fant seks forskjellige grunner til at folk “liker” gode formål på Facebook. De gjør det fordi:
de vil ta sosialt ansvar, eller for å bidra til å støtte saken
det kjennes riktig der og da, som en emosjonell respons på saken
de ønsker å få mer informasjon om saken
de vil fremstå som engasjert for andre
det koster dem minimalt å gjør det
liking på Facebook er blitt en ren rutine.
Egen markedsføring
Flertallet av de spurte mente slike “likes” bidrar til å fremme humanitære organisasjoner og deres arbeid. Og bare noen få brukere har sluttet å like gode formål.
Folk som klikker “like” på humanitære saker på Facebook, har ikke bare en mulighet til å støtte en sak. De får også anledning til å vise fram engasjementet sitt og markedsføre seg selv, og til å påvirke andre til å “like” det samme.
– Facebook tilbyr en ny form for samfunnsengasjement og humanitær støtte. En slags lavterskelsaktivisme der det er enkelt for alle å bidra til å støtte en sak uavhengig av tid, rom og penger, sier Petter Brandtzæg.
Sosiale motiver bak
Liker-knappen på Facebook er ofte blitt beskyldt for bare å være en enkel skrytehandling. Men denne studien viser at de som “liker” et godt formål, mener at handlingen kan utgjøre en forskjell.
Sosialt ansvarlig “liking” var også den vanligste motivasjonen for å like en humanitær sak.
Referanse:
Petter Bae Brandtzaeg og Ida Maria Haugstveit: Facebook likes: a study of liking practices for humanitarian causes. International Journal of Web Based Communities. 2014. (sammendrag)