Spår været med mobiltårn

Israelske forskere mener vanlige mobiltelefontårn kan brukes til å forutse styrken på orkaner og flom.

"Forskere mener vanlige mobiltårn kan brukes til å hente inn viktig informasjon om vær og vind. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)"

Studien om mobiltårnene og værovervåkning ble publisert i open access-tidsskriftet Atmospheric Chemistry and Physics i april i år.

- Ved å analysere luftfuktighet rundt mobiltelefontårn i USA kan vi på en billig og effektiv måte bidra til mer nøyaktige modeller for å forutse storflom, sier professor Pinhas Alpert ved Tel Aviv University i en pressemelding.

- Værmelderes manglende mellomledd

Forskerne skriver at radiobølgene som mobilantennene gir fra seg blir svakere på grunn av fuktighet i lufta, og de mener dette er en faktor som kan brukes til å forbedre advarselsmodeller for flom og uvær.

"Orkaner, som denne utenfor Afrikas vestkyst, forårsaker flom og enorme skader. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)"

I studien skriver forskerne at de målte distribusjonen av nedbør og greide å forutse hvor alvorlig en flom kom til å bli før den i det hele tatt begynte. Dette kom de frem til etter en analyse av to flommer i Judeaørkenen i Israel – et sted med mye springflo og mange mobiltårn.

De skriver videre at informasjonen som kan trekkes ut av mobiltårnene er det manglende mellomleddet værmeldere trenger for å gjøre flomvarsel bedre og mer nøyaktig.

- Vår metode gir for første gang pålitelige målinger av fuktighetsfelt nær flomsoner, sier Alpert, som også jobber for NASA med klimamodeller.

Informasjonen samles allerede inn

Alpert mener også at mobiltårnene kan bidra til å forstå klimaforandringene bedre.

- Nøyaktige spådommer om flom har vært vanskelige fordi det ikke har vært nok pålitelige målinger i avsidesliggende områder, sier Alpert.

Fordi store deler av kloden allerede er dekket av hundretusenvis av mobiltårn, kan Alperts metoder brukes med en gang. Forskerne skriver at amerikanske mobilselskaper allerede samler inn denne informasjonen om luftfuktighet til egen forskning, og at flere og flere mobiltårn bygges hele tiden.

Alpert og kollegaene hans ser for seg at flom, som den forårsaket av orkanen Katrina i New Orleans, kan forutses bedre og at evakueringer derfor kan skje tidligere enn før.

P. Alpert et. al., Technical Note: Novel method for water vapour monitoring using wireless communication networks measurements, Atmos. Chem. Phys., 9, 2413-2418, 2009