Kreativitet kan læres

Kreativitet er ikke en egenskap man bare har eller ikke har. Du kan faktisk gå på kurs og lære å bli mer kreativ, viser en ny studie fra Universitetet i Stavanger.

Publisert
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Norsk hotellhøskole

Gro Ellen Mathisen er tilknyttet Norsk hotellhøgskole (NHS) ved Universitetet i Stavanger.
NHS er et institutt med lange tradisjoner. Norsk hotellhøgskole ble etablert i Stavanger i 1912 og er verdens nest eldste hotellskole.
NHS har godt etablerte og internasjonalt kjente utdanninger innen hotell- og reiseliv.

Telefon: 5183 3700
 

Innen kognitiv atferdsteori har man begrepet «self-efficacy», som det ikke fins noe godt norsk ord for. Self-efficacy betyr tro på egen mestring innenfor et bestemt område.

Denne troen har vist seg å henge sammen med hva man faktisk presterer. Med andre ord skulle man da bli mer kreativ ved å få opp troen på at man er kreativ. Den eneste forskningen som er gjort på dette tidligere, er to studier fra 1980-tallet.

– Tidligere forskning har vist en sammenheng mellom troen på egne kreative evner og faktiske evner. Derfor syntes jeg det matte være interessant å se på om dette var en form for mestringstro som kunne læres, sier førsteamanuensis Gro Ellen Mathisen.

Sammen med Kolbjørn S. Brønnick ved Stavanger Universitetssjukehus har Mathisen sendt 374 personer på kurs i kreativitet.

En gruppe var studenter, to besto av offentlig ansatte. Alle gruppene scoret signifikant bedre på kreativ self-efficacy etter kurset. En ny test to måneder etter kurset viste ingen nedgang.

Overbeviser hverandre

Gro Ellen Mathisen.
Gro Ellen Mathisen.

En kontrollgruppe, som ikke fikk kurs, hadde ingen økning i troen på egne kreative ferdigheter. Kursene inneholder både teori og praktisk trening.

Deltakerne opplever mestring gjennom å utføre løsbare, kreative oppgaver. De får demonstrert gode teknikker og overbeviser hverandre om at de klarer å få til ting.

– Dette føyer seg inn i en psykologisk tradisjon som legger vekt på menneskelig vekst og potensial, sier Mathisen.

Referanse:

Mathisen og Brønnick: Creative self-efficacy: An intervention study, International Journal of Educational Research, Volume 48, Issue 1, 2009, Pages 21-29.