Overvåker oljen i maskineriet

Bittesmå partikler og organismer i smøreoljer kan stoppe store maskiner. I en låve på Ås kan man overvåke smøreoljen i industrimaskiner over hele landet - og i utlandet med.

FRAS technology og Sølve Fjerdingstad har blant annet Sleipner-plattformen som arbeidsområde. (Foto: Trond Solem)

FRAS technology

• Startet i 2005.
  • 27 millioner kroner omsetning og 10 millioner kroner overskudd i 2007.
  • Hovedkontor på Norderås, UMB, med 10 ansatte.
  • Har patent på teknologien DynaView og seks andre patenter.

Biofilm

• Du kan få biofilm i for eksempel tenner og tarmer.
  • Utbruddene av Legionallea skyldes også biofilm fra bakterievekst.
  • UMB og FRAS technology forsker sammen på biofilm i hydrauliske systemer, støttet av Norges forskningsråd og industri.

Det foregår overraskende ting i den nyoppussede låven på området til Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB).

Der inne etableres en ”kommandosentral”, som med den patenterte teknologien DynaView kan utføre online overvåkning av over 1300 industri-installasjoner i Norge og utlandet.

Det som overvåkes er smøreoljer i veldig store maskiner.

Sølve Fjerdingstads gründeridé har vært underveis i mange år, og har vært hjulpet frem av flere forskningsmiljøer. Den har vært virksom siden 2005 i form av selskapet FRAS Technology.

Nyetableringen på Ås kommer etter et lengre samarbeid med mikrobiologimiljøet ved UMB. De fleste smøreoljer er organiske, og gjennom samarbeidet med UMB utvikler selskapet kompetansen på bakterievekst i slike oljer.

Miljøkrav ga bakterievekst

Disse prøvetagerne - verdt cirka 100 000 kroner hver - utplasseres for eksempel i en turbin, der de står i forbindelse med et online system. (Foto: Trond Solem)

Bittesmå partikler og like små levende organismer i smøreoljer kan stoppe store maskiner. De kan stoppe oljeproduksjon, skip og kraftverk. Fjernovervåking og DNA-analyse kan hindre det på en effektiv måte.

- Vi gjør oppdrag for bedrifter som har maskiner med smøreolje og hydraulikk, og der en stopp vil koste store penger, forklarer laboratorietekniker Tormod Lundberg.

Han kikker på et mikroskopbilde som viser hvordan en skipspropell ble stoppet av sopp, som tok knekken på malingen og klumpet seg med den i smøreoljen.

Ofte er det metallpartikler fra slitasje som stopper en propell eller pumpe. Men etter at det ble stilt nye miljøkrav til smøreoljer (med mye tungmetaller) på begynnelsen av 90-tallet, ble oljen biologisk nedbrytbar.

En stigende grad av problemene skyldes nå vekst av mikroorganisk liv.

Hurtig DNA-identifisering

Når prøvene viser at mikroorganismer kan være årsaken, ser professor Rolf Arnt Olsen nærmere på dem i UMBs laboratorium.

- Nå kan vi analysere genomet (DNA) og finne ut hva vi har, enten det er sopp, bakterier, eller bare rusk. Det er en forutsetning for å kunne anbefale tiltak. De kan være å tømme og desinfisere tanker eller tilsette biocider, sier han.

- Vi har kommet såpass langt at vi kjenner mange av de aktuelle bakteriene, det er 10-20 gjengangere, forteller Olsen, som arbeider med en metode for hurtig identifisering av gjengangerne.

Overvåkning med PC og mobil

I en låvekjeller: Mohammed Hoseini med en multiblokk - seks enheter som kan overvåke samme maskin og opereres online med PC og mobil. (Foto: Trond Solem)

Rask diagnose kan være essensielt for å unngå store tap. Sammen med DNA-identifisering av bakterier gjør FRAS’ sin teknologi det mulig.

- Vi hadde et tilfelle der en pumpe på en oljeplattform brøt sammen og stoppet produksjonen i 14 dager. Bare stoppen i seg selv kostet 6 millioner dollar, forteller Dr. Ing. Mohammed Hoseini.

Han har doktorgraden i tribologi, som dreier seg om fagområdene friksjon, slitasje og smøring.

Hoseini viser hvordan han ved hjelp av de utplasserte prøvetagerne skanner oljene for partikler med laser, analyserer, gir forslag til tiltak og utarbeider trenddiagram – alt direkte og via PC. Men høyteknologien kan også opereres med en vanlig mobiltelefon!

Forsker på biofilm sammen

Bakterier er ikke i stand til å skape problemer for industri før de blir mange nok, og før de fra et visst punkt danner et slimlignende materiale kalt ”biofilm”.

Ved siden av å samarbeide om oppdrag og praktiske forhold, har FRAS og UMB startet et forskningsprosjekt for å studere biofilm i maskiner og hydrauliske systemer nærmere.

- Jeg tror forekomsten av infiserte hydraulikk- og smøreolje- systemer vil øke. Systemer som tidligere har vært infisert vil inneholde en udetonert “biologisk bombe”, og vil lett få biofilmen tilbake når vekstvilkårene for mikroorganismene igjen er tilstede, avslutter Rolf Arnt Olsen.