Slik ser en kunstner for seg hvordan denne galaksehopen ser ut. (Bilde: NRAO/AUI/NSF; S. Dagnello)

14 galakser er på kollisjonskurs

Til sammen danner de en av universets største strukturer.

14 galakser er på vei til å kollidere. Hver eneste galakse er en gigantisk ansamling med stjerner. Vår egen galakse, Melkeveien, består av et sted mellom 100 og 400 milliarder stjerner.

Selv om disse galaksene ikke er like store som Melkeveien, er det 14 stykker av dem som er på vei mot hverandre.

Galaksene ble oppdaget av forskere som jobber med teleskopet på Sørpolen, kreativt kalt South Pole Telescope (SPT).

Og det var rare greier de fant.

Stakk seg ut

Forskerne fant et lite område som sendte ut ekstremt mye utstråling av noen typer gasser. Etter nærmere undersøkelser mener de at dette er 14 galakser som ligger tett på hverandre og som er på vei mot hverandre.

Alle disse galaksene ligger innenfor et område på rundt 425 000 lysår. Dette høres mye ut, og er en fryktelig stor avstand for oss mennesker, men det er et lite område for så mange galakser.

Melkeveiens nærmeste galaktiske nabo er Andromeda-galaksen, som ligger nesten 2 540 000 lysår unna oss. Melkeveien og Andromeda er også på kollisjonskurs og kommer til å smelle inn i hverandre om rundt fire milliarder år.

Solsystemet vil sannsynligvis overleve denne kollisjonen, men det er så langt fram i tid at vår egen sol har est ut og blitt mye varmere. Innen den tid har altså menneskeheten større problemer enn en galaksekollisjon.

Men selv om disse galaksene er på vei til å kollidere, har de egentlig kollidert for fryktelig lenge siden. Disse galaksene er nemlig over 12 milliarder år gamle.

Det svært unge universet

Universet er rundt 13,8 milliarder år gammelt, og forskerne mener dette dramaet utspilte seg da universet bare var 1,4 milliarder år gammelt. De er så langt unna at det gar tatt over 12 milliarder år for at strålingen fra disse galaksene har nådd oss.

Så dette er et blinkskudd av svært tidlige galakser i et veldig ungt univers. Disse galaksene består av mye mer støv enn dagens galakser, og forskerne anslår at det ble dannet stjerner mye raskere i disse galaksene, sammenlignet med for eksempel Melkeveien i dag.

Men hvordan kollisjonen kommer til å bli, det må vi bare vente og se på.

Miller mfl: A massive core for a cluster of galaxies at a redshift of 4.3. Nature, 2018. DOI:10.1038/s41586-018-0025-2. Sammendrag