NASA ber om asteroide-hjelp

NASA vil premiere programmerere som kan hjelpe dem med å utvikle en algoritme som kan identifisere asteroider.

Hvis du alltid har hatt lyst til å hjelpe NASA med å overvåke asteroider har du muligheten nå. (Foto: P. Carril, ESA)

Et møte mellom en asteroide og Jorda kan i verste fall få fatale konsekvenser, noe dinosaurene som regjerte landjorda for 65 millioner år siden smertelig fikk erfare.

På tross av at vi - i motsetning til dinosaurene - er klar over den potensielle faren, har vi ikke full oversikt. Planetary Resources anslår at vi følger med på bare én prosent av objektene som går i bane rundt sola.

Det er her Asteroid Data Hunter-konkurransen kommer inn i bildet - nå vil NASA ha hjelp til å finne asteroider.

En global utfordring

Målet med konkurransen er å få programmerere til å utvikle forbedra algoritmer som kan identifisere asteroider på bilder tatt med bakketeleskop.

Vinnerløsninga må oppdage flere asteroider, minimere antallet falske funn, ignorere ufullstendig data og kjøre effektivt på alle datasystemer.

– Å beskytte planeten fra asteroidenedslag krever at vi vet hvor asteroidene befinner seg, sier Jenn Gustetic, som er sjef for konkurransen, på NASAs hjemmesider.

Hun lokker med 35 000 dollar - drøyt 200 000 norske kroner - til vinneren.

– Ved å be om hjelp håper vi å kunne nyttiggjøre oss innovatører og hobbyforskere i kampen for å finne en løsning på en global utfordring.

– Trenger hjelp

Pål Brekke ved Norsk Romsenter synes NASAs initiativ er interessant, men påpeker at denne måten å gjøre det på ikke er ny.

SETI@Home er jo et eksemple på lingende opplegg der man ønsker hjelp fra publikum for å bruke alle PCer i verden til å lete etter signaler i radio-observasjoner som gjøres av store radioteleskoper, sier han til NRK.no.

Brekke sier at NASA må ha hjelp for å rekke over alle observasjoner, men at det i tillegg kan hende at de ser på tiltaket som en fin måte å skape oppmerksomhet om et réelt problem.

– Dette er en måte å invitere alle de gode programmerere rundt i verden til å komme opp med gode algoritmer som kan skille asteroider fra støy og andre stjerner i uhorvelig store datamengder.

Asteroid Data Hunter er den første av flere konkurranser i et konsept NASA har kalt Asteroid Grand Challenge Contest Series, vinneren kåres i august.