Nærmere månen enn dette kommer du ikke

NASA har laget et 680 gigapiksel stort bilde av månens nordpolområde.

(Foto: NASA, GSFC, Arizona State University)

I samarbeid med:

I snart fem år har Lunar Reconnaissance Orbiter kretsa rundt månen for å kartlegge overflata så detaljert som mulig.

Nå har NASA pusla sammen en interaktiv mosaikk av 10 581 bilder, noe som har resultert i det desidert største bildet vi har av vår eneste naturlige satellitt.

Bildet viser den nordlige delen av Månen – fra 60. breddegrad og nordover. Et tilsvarende bilde av jorda ville vist den delen av kloden som ligger nord for Oslo.

Her er bildet satt i et perspektiv de fleste kan forholde seg til. (Foto: NASA, GSFC, Arizona State University)

Det avbilda arealet er 2,54 millioner km2 - et område som er nesten like stort som Kasakhstan (verdens 9. største land i areal).

– En fantastisk ressurs

Oppløsninga på bildet er på to meter per piksel, noe som gjør at du kan zoome deg inn og se månelandskapet i en detaljrikdom som tidligere har vært forbeholdt de tolv astronautene som faktisk har vært der.

For ganske nøyaktig tre år siden lagde LRO-teamet en tilsvarende mosaikk av månen, den gangen med 100 meter per piksel - det nye bildet har altså 50 ganger høyere oppløsning.

Her ser vi Thales-krateret i tre forskjellige zoomnivåer. (Foto: NASA, GSFC, Arizona State University)

– Dette unike bildet er en fantastisk ressurs både for forskere og allmenheten, sier John Keller, som jobber med LRO-prosjektet ved NASAs Goddard Space Flight Center.